ثبت صادرات در حسابداری

ماهیت ثبت صادرات در حسابداری چیست؟

ثبت صادرات در حسابداری یکی از جنبه های مهم در انواع واحدهای حسابداری از جمله شرکت های بازرگانی است. در این مقاله کمی راجع به مفهوم آن و ماهیتی که دارند صحبت می کنیم. این نوع حسابداری نیز ریزه کاری های خاص خود را دارد. مثلا باید کلیه پرداختی ها پس از خرید از شرکت تامین کننده یا با ورود کالا به انبار در حساب مرتبط ثبت شوند. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع و قانون یا چهارچوب آن صحبت می کنیم.

ثبت صادرات در حسابداری چیست؟

واردات و صادرات یکی از مهم ترین فرآیندها در دنیای تجارت است که به ترتیب به ورود و خروج هر نوع کالا از یک کشور به کشور دیگری گفته می شود. با توجه به گسترش تجارت در شرکت های مختلف که امروزه در فضای باز کنونی بسیار رایج است، مسائل پیرامون آن از جمله دریافت کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی، حسابرسی و حسابداری از موضوعات بسیار مهم در این بخش می باشند.

در خصوص ثبت صادرات در حسابداری باید گفت حسابداری صادرات و واردات همانند حسابداری یک معامله معمولی می باشد. همانطور که می دانید، کل فرآیند صادرات شامل تولید و ارسال است که می بایست از سر رسید نهایی برای تعیین درآمد استفاده کرد. زمان و محل پرداخت در این نوع تجارت مهم است و از آنجایی که صادرات عمدتا با نقدینگی انجام می شود، حسابداری و برنامه ریزی مناسب برای کم کردن هزینه و بیشتر کردن سود مهم خواهد بود.

ثبت حسابداری صادرات و واردات می بایست توسط هر کارخانه یا شرکتی که در این حوزه فعالیت می کند انجام شود. از جمله مراحلی که در حسابداری صادرات و واردات انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • ثبت سفارش: در این مرحله، ثبت سفارش محصولات برای صادرات یا واردات انجام می شود.
  • پرداخت وجه: در صورتی که صادرات انجام شود، در این بخش باید مبلغ محصولات به حساب “فروشنده” پرداخت گردد.
  • نحوه حمل و نقل: در این بخش، هزینه های حمل و نقل کالاها در داخل و بیرون از کشور، ثبت فاکتورها و سایر هزینه های مرتبط به آن می پردازند.
  • ثبت اسناد: در این بخش، ثبت اسناد صادرات یا واردات انجام می شود. از جمله این اسناد می توان به صورتجلسات، مدارک مالی و گمرکی اشاره کرد.

از دیگر مراحل ثبت حسابداری صادرات می توان به ارزیابی مالی، محاسبه مالیات، پرداخت حقوق و دستمزد و نیز ثبت سود و زیان اشاره کرد.

آشنایی با مفهوم ثبت صادرات در حسابداری
آشنایی با مفهوم ثبت صادرات در حسابداری

برخی نکات مهم در ماهیت آن

برای آنکه با مفهوم ثبت صادرات در حسابداری و ماهیت آن آشنا شوید، می‌توان راجع همچنین گفت:

  • ستون بدهکاری محلی برای ثبت هزینه های صادرات خواهد بود.
  • همچنین از دیگر اطلاعاتی که در این بخش ثبت می شوند می توان به هزینه های بیمه صادرات کالا، حمل و نقل و ترخیص اشاره کرد.
  • ستون بستانکار یکی دیگر از بخش های مهم برای ثبت صادرات در حسابداری است. در این قسمت، هزینه های بانکی درج می شوند. همچنین موجودیت کالا به عنوان بستانکار درنظر گرفته می شود.
  • در ستون بدهکار، هزینه هایی از جمله حساب های دریافتی ارزی، قیمت تمام شده کالای فروش رفته و کالاهای صادراتی درج می شوند.
  • فاکتورهای فروش در حسابداری ثبت صادرات می بایست برمبنای نرخ ارز از یک سایت معتبر ارائه شوند.

شما کاربران می توانید موضوعات بیشتر در مورد بیمه تامین اجتماعی، خدمات حسابداری و مالیات را در مقالات حسابگاه مشاهده کنید.

ماهیت حسابداری صادرات
ماهیت حسابداری صادرات

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1519

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *