بی آی یا هوش تجاری چیست

بی آی یا هوش تجاری چیست و چه کاربردی در حسابداری دارد؟

بی آی یا هوش تجاری چیست و چه کاربردی در حسابداری دارد؟ یکی از واژگانی که امروزه ممکن است شما به عنوان صاحب کسب و کار یا فعال امور مالی شنیده باشید، هوش تجاری است. در ادامه این مطلب نگاهی به تعریف و کاربرد آن در حسابداری می اندازیم.

بی آی یا هوش تجاری چیست و چه کاربردی در حسابداری دارد؟

ممکن است شما هم عبارت بی آی یا BI که مخفف عبارت Business Intelligence است را شنیده یا دیده باشید. در معرفی آن باید بگوییم هوش تجاری یک ذهنیت یا مهارت و ابزار است. BI می‌ تواند با تجزیه و تحلیل های تجاری، تجسم داده‌ها و ابزارها، دیتا ماینینگ و غیره به منظور اتخاذ تصمیم‌های مهم کمک کند. هوش تجاری برای ایجاد تغییر یا حذف و ایجاد انطباق با تغییرات بازار به بررسی داده ها تکیه می کند.

هوش تجاری در نسخه قدیمی و اولیه خود از اوایل دهه 1960 تحت عنوان یک سیستم به اشتراک گذاری اطلاعات میان سازمان ها ظهور کرده و در سال 1989 به عنوان یک مدل کامپیوتری ابداع شده است.

در یک تعریف خلاصه دیگر همچنین می توان راجع به اینکه بی آی یا هوش تجاری چیست و چه کاربردی در حسابداری دارد گفت:

“مجموعه ای از استراتژی ها و فناوری ها را شامل می شود که غالبا سازمان ها و شرکت ها می توانند از طریق آنها به آنالیز داده و مدیریت اطلاعات تجاری بپردازند.”

هوش تجاری یا bi چیست
هوش تجاری یا bi چیست

مهم ترین کاربردهای business intelligence در حسابداری

در ادامه می‌خواهیم به قسمت دوم این سوال که “بی آی یا هوش تجاری چیست و چه کاربردی در حسابداری دارد” پاسخ دهیم. همانطور که می دانید، یکی از فعالیت های مهم برای مدیریت تراکنش ها، امور مالی و خدمات مالیاتی، حسابداری است. کاربردهایی که هوش تجاری می توانند در این حرفه داشته باشند عبارتند از:

کاربردهای هوش تجاری در حسابداری و امور مالی

  • افزایش دقت: یکی از مهم ترین کاربردهای هوش تجاری در حسابداری، افزایش دقت و بهره وری است. در این حالت شما می توانید جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را به صورت خودکار و با حداقل خطا به انجام برسانید.
  • افزایش بهره وری: با تعیین KPIهایی که مدیران مالی آنها را تعیین می کنند، هوش مصنوعی تجاری می تواند آن معیارها را برای دوره های مالی مشابه آپدیت و به صورت مقایسه ای نشان دهد. مثلا چرخه جریانات نقدی، روزهای فروش معوق و غیره.
  • پیش بینی و ارائه گزارشات: یکی دیگر از کاربردهای مهم در این بخش، تحلیل و ارزیابی های عمیق است که هوش تجاری ارائه خواهد کرد. مثلا می تواند برای پیش بینی جریان های نقدی، هزینه های مورد نیاز و غیره به کار گرفته شود.

در پاسخ به بخش دوم سوال بی آی یا هوش تجاری چیست و چه کاربردی در حسابداری دارد همچنین می توان گفت:

  • ارتقا بینش با جمع آوری و تحلیل دقیق داده ها.
  • بهبود بخشیدن فرآیند های حسابداری.
  • بصری سازی داده های حسابداری.
  • کمک به تصمیم گیری و آنالیز داده های حسابداری.

شما کاربران می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به موضوعات مالیات و حسابداری، مقالات بلاگ حسابگاه را دنبال کنید.

هوش تجاری در حسابداری
هوش تجاری در حسابداری

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1793

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *