کسر و اضافات انبارگردانی

آشنایی با روش برخورد با کسر و اضافات انبارگردانی

کسر و اضافات انبارگردانی چیست و روش برخورد با آن چگونه است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی یکی از مسائل مهم در انبارگردانی بپردازیم. این مسئله معمولا به دلایل مختلفی رخ می دهد و ممکن است به دلیل نوع کسب و کار و وضعیت انبارداری هر از گاهی شاهد آن باشیم.

منظور از کسر و اضافات انبارگردانی چیست؟

قبل از بررسی روش برخورد با کسر و اضافات در انبارگردانی، بهتر است ابتدا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید. همه ما می دانیم که انبارها بخش مهمی از کسب و کارها هستند؛ چراکه موجودی و ذخیره کالا در آن قرار داده شده و مورد بررسی و ارزیابی مداوم قرار می گیرد. در بخش انبارداری ممکن است مشکلات مختلفی رخ دهند، از عدم ثبت برخی کالاها گرفته تا گم شدن آنها و غیره.

یکی از مشکلاتی که در انبارداری رخ می دهد، عدم همخوانی موجودی ثبت شده با موجودی واقعی یا عینی است که در انبار قرار دارد. به همین خاطر لازم است انبارگردانی انجام شده و با بررسی خروجی ها، رسیدها و ورودی ها، این مغایرت تحت عنوان کسر و اضافات به دست آمده بررسی گردد.

اضافات انبارگردانی یعنی کالاهای موجود بیشتر از آنچه در اسناد ثبت شده باشند و بالعکس کسر انبار دقیقا معنای عکس این مفهوم را می دهد. برخی عوامل همچون ثبت دقیق اسناد، دیر یا زود رسیدن کالاها، دزدی، عوامل طبیعی که منجر به کاهش یا افزایش وزن کالاها می شوند (مانند رطوبت)، اشتباهات حسابداری و غیره همگی به این مشکل منجر می شوند.

حال سوالی که پیش می آید آن است که زمانی که با این مشکل روبرو می شویم چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

کسر و اضافه انبار ها چیست
کسر و اضافه انبار ها چیست

روش برخورد با کسر و اضافات انبارگردانی چیست؟

در روش برخورد با کسر و اضافات در انبار گردانی ابتدا می بایست برای بررسی اضافات و کسورات و انبارگردانی انجام شود. سپس با بررسی و کنترل موجودی، برای مشخص کردن ارزش موجودی کالای پایان دوره اقدام می شود. در نهایت با ابلاغ وضعیت کسری و انبارگردانی به مدیریت، برای انجام اقدامات آتی از جمله تعدیل انبار یا سندهای حسابداری برای کسر و اضافات انبارگردانی اقدام می گردد.

برای حسابداری این موضوع می توان از قاعده زیر استفاده کرد که می گوید:

  • در حالتی که با انجام انبارگردانی، شاهد کسری انبار باشیم، در این صورت مبلغ کسورات به حساب کنترل مواد به صورت بستانکار در نظر گرفته می شود. همچنین در مقابل حساب برای کسر و اضافات انبار به صورت بدهکار خواهد شد. پس می توان با در نظر داشت این دو حساب بر طبق جدول زیر اقدام کرد:
توضیح بدهکار بستانکار
حساب کسر و اضافات انبار (یا سایر هزینه های عملیاتی و درآمدها). درج شود.
حساب کنترل مواد. درج شود.

 

  • همچنین در نقطه مقابل اگر حالت اضافات انبارگردانی رخ دهد، ارزش اضافات در حساب کنترل مواد بدهکار درج شده و حساب کسر و اضافات انبار به صورت بستانکار در نظر گرفته می شود.
توضیح بدهکار بستانکار
حساب کسر و اضافات انبار (یا سایر هزینه های عملیاتی و درآمدها). درج شود.
حساب کنترل مواد. درج شود.

در پایان سال مالی باید بدانید که حساب کسر و اضافات انبار به صورت حساب خلاصه سود و زیان جاری در نظر گرفته شده و بستن حساب انجام می گردد. شما کاربران می توانید مسائل مالیات و حسابداری را در مقالات بلاگ حسابگاه دنبال کنید. اگر نیاز به خدمات حسابداری دارید نیز حسابگاه در خدمت شماست.

ثبت سند کسری و اضافات انبار در انبارگردانی
ثبت سند کسری و اضافات انبار در انبارگردانی

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1800

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *