انواع مشارکت استانداردهای حسابداری

انواع مشارکت طبق استانداردهای حسابداری کدامند؟

انواع مشارکت طبق استانداردهای حسابداری چیست؟ بنابر استاندارد حسابداری شماره 40، مشارکت یک نوع توافق در نظر گرفته می شود که در آن 2 یا چند طرف کنترل مشترک داشته و یک سری ویژگی ها مانند عقد قرارداد و کنترل مشترک بر مشارکت اعطا می شود. در ادامه می خواهیم راجع به این موضوع حسابداری و مالی بیشتر صحبت کنیم.

منظور از مشارکت طبق استانداردها چیست؟

به طور کلی مشارکت بدین و یا مشارکت خاص بدین معنا است که توافقی بین چند نفر صورت می‌ گیرد تا براساس آن 2 یا چند نفر، انجام یک فعالیت اقتصادی مشترک را برعهده بگیرند. در تعریف دیگر آمده است که مشارکت می‌تواند برای انجام یک پروژه خاص و در یک دوره محدود انجام گردد. زمانی که موضوع مشارکت به پایان برسد، سود و زیان حاصل از این کار مطابق با توافق و نسبت در نظر گرفته شده بین افراد تقسیم می گردد. توجه کنید که مشارکت می تواند در فعالیت های اقتصادی مختلفی انجام شود. به عنوان مثال می توان به امور ساختمانی، خرید و فروش کالا یا املاک و غیره انجام گردد.

هدفی که از ایجاد انواع مشارکت طبق استانداردهای حسابداری براساس مقاصد مختلفی است. مثلا می توان به تقسیم هزینه و ریسک، دسترسی به بازارهای جدید و غیره اشاره کرد. براساس اینکه مشارکت در چه نوعی است، می توان برای آن ساختار یا شکل حقوقی متفاوتی در نظر گرفت.

حال که تا حدودی با این مفهوم آشنا شدیم، بد نیست به معرفی انواع مشارکت طبق استانداردهای حسابداری بپردازیم.

مفهوم مشارکت طبق استانداردهای حسابداری
مفهوم مشارکت طبق استانداردهای حسابداری

انواع مشارکت طبق استانداردهای حسابداری

برای بررسی انواع مشارکت طبق استانداردهای حسابداری می بایست به استاندارد شماره 40 مراجعه کنیم که انواع مشارکتها را بیان می کند. در کل یک واحد تجاری می بایست نوع مشارکتی که در آن فعالیت داشته است را تعیین نماید. در این استاندارد 2 تعریف زیر ارائه شده اند که عبارتند از:

  • عملیات مشارکت: نوعی مشارکت بیان شده است که طرف هایی که کنترل مشترک دارند، نسبت به آثار اقتصادی مشارکت یعنی دارایی ها و بدهی ها، یک سری حقوق و تعهد دارند. در این حالت به این افراد نیز عنوان “مجریان عملیات مشترک” داده شده است.
  • مشارکت خاص: در این حالت مشارکت به گونه ای است که طرف هایی که دارای کنترل بر مشارکت هستند، با توجه به خالص دارایی های مشارکت از حقی برخوردار می باشند. در این حالت به این افراد نیز شرکای خاص می گویند.

شرایط، حقوق و تعهدات توسط واحد تجاری براساس نوع مشارکت و نیز توافقات صورت گرفته در قرارداد، ارزیابی می شوند.

همچنین در تعریف اینکه انواع مشارکت طبق استانداردهای حسابداری کدامند، می توان به استاندارد شماره 23 نیز اشاره کرد که انواع مشارکت خاص را بدین شکل بیان می کند:

  • عملیات تحت کنترل مشترک.
  • دارایی های تحت کنترل مشترک.
  • واحدهای تجاری تحت کنترل مشترک.

شما کاربران می توانید برای مطالعات تکمیلی، بندهای 14 تا 19 استاندارد حسابداری شماره 40 را نیز مطالعه کنید.

این موارد تحت تعریف مشارکت خاص بوده و براساس ساختارهای متفاوتی که مشارکت های خاص دارند، تعریف شده اند. اگر شما کاربران هم به موضوعات تامین اجتماعی و مالیات یا حسابرسی علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم حتما مقالات حسابگاه را دنبال کنید.

مشارکت طبق استانداردهای حسابداری
مشارکت طبق استانداردهای حسابداری

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1825

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *