قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

آشنایی کامل با قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست و چه مواد مهمی دارد؟ یکی از قوانین مهمی که تکالیف بسیاری را برای مودیان تعیین کرده، قانون تسهیل قانون سامانه مودیان است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

آشنایی با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در راستای تحول در سیستم نظام مالیاتی کشور، شاهد اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بودیم که شناسنامه آن به شرح زیر است:

رویداد تاریخ
تصویب در مجلس شورای اسلامی 21 مهرماه سال 1398
تایید شورای نگهبان 1 آبان سال 1398
ابلاغ قانون به رئیس جمهور 11 آبان سال 1398
ابلاغ رئیس جمهور 13 آبان سال 1398
روزنامه رسمی 16 آبان سال 1398
لازم الاجرا شدن 2 آذر سال 1398

این قانون با هدف ایجاد شفافیت اقتصادی و برقراری عدالت مالیاتی، یکپارچگی اطلاعات مربوط به فعالیت مودیان، ایجاد زیرساخت مناسب، مقابله با فرار مالیاتی، افزایش نظارت سازمان امور مالیاتی بر عملکرد مودیان و نیز افزایش وصول مالیات مصوب شد.

قانون پایانه های فروشگاهی به دلیل آماده نبودن بسترهای آن تا تیرماه سال 1401 به تاخیر افتاد. سپس از آن زمان به صورت آزمایشی اجرایی شد.

اکنون پس از گذشت 4 سال، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت قدم به قدم در حال اجرا شدن است. یکی از مهم ترین اقداماتی که برمبنای این قانون از اول دی ماه سال 1402 لازم الاجرا شده، صدور صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان می باشد.

 اگر به عنوان یک حسابدار یا کارشناس مالیاتی و حتی مودی فعالیت می کنید، می بایست نسبت به این قانون آشنایی داشته باشید. بسیاری از اصطلاحات مهمی که امروزه در فضای مجازی راجع به قانون مالیات می شنویم، در ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تعریف شده اند. از جمله می توان به پایانه های فروشگاهی، صورتحساب الکترونیکی، حافظه مالیاتی، شرکت های معتمد و غیره اشاره کرد.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

معرفی قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

یکی از قوانینی که می توان آن را مکمل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان دانست، قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد. این قانون در 16 آذرماه سال 1402 که به صورت لایحه اصلاحی مطرح شده بود، تصویب و از دی ماه سال 1402 لازم اجرا شده است. قانون مذکور دارای 10 ماده و 1 تبصره است و شما می توانید نسخه ای از آن را در این لینک به صورت PDF دانلود کنید.

در واقع می توان گفت قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان پیوست، تکلیف بسیاری از بخش های قانون مودیان را مشخص کرده است. یکی از اهداف تصویب قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مربوط به تعیین تکالیف قانونی برای فراخوان های ذکر شده است. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین مواد درج شده در این قانون می پردازیم.

قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی
قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی

مهم ترین احکام در قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در ادامه می خواهیم برای معرفی برخی از احکام مهم در قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بپردازیم که عبارتند از:

  • ماده 1: الزام ثبت نام در سامانه مودیان که باید به منظور صدور صورتحساب الکترونیکی تکلیف شده در قانون پایانه های فروشگاهی انجام شود. این تکلیف قانونی منطبق بر جدول زیر و در تاریخ های ذکر شده الزامی است:
نوع طرف حساب تاریخ قطعی اجرا شدن قانون
کلیه شرکت ها و سایر اشخاص حقوقی به استثنای موارد مطرح شده در ماده 16 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده 1 مهرماه سال 1402
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ماده 16 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده 1 دی ماه سال 1402

قابل ذکر است که اشخاص حقیقی که مبلغ فروش کالا یا خدمات آنها زیر 18 میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه سال 1402 بوده، فعلا از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف می باشند.

  • ماده 2: برای سازمان این اختیار داده شده است که تا پایان سال 1403، می تواند تا 100% جریمه های موضوع ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی را انجام دهد.
  • ماده 3: صورتحساب هایی که تا پایان سال 1403 در سامانه مودیان ثبت نشده اند، قابل قبول می باشند. همچنین به سازمان امور مالیاتی این اختیار داده شده است که با توجه به اطلاعات مودیان در پایان هر دوره برای تهیه اظهارنامه آنها اقدام کند. پس از پایان دوره، مودیان تا 1 ماه فرصت دارند تا برای خرید و فروش هایی که صورتحساب آنها در سامانه ثبت نشده ‌اند، اظهارنامه ارسال شده را تکمیل نمایند.

نکته: در این ماده بیان شده است که صورتحساب هایی که منطبق با ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان باشند، مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نمی باشند.

  • ماده 4: در این ماده به سازمان امور مالیاتی وظیفه داده شده است که مودیان مشمول مالیات ارزش افزوده که تا زمان تصویب این قانون فراخوان نشده اند تا پایان سال 1403 به تدریج فراخوان شوند. قابل ذکر است که این کار باید مطابق با جدول برنامه ریزی شده رییس سازمان و با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی باشد.

همچنین قابل ذکر است مودیانی که توسط سازمان فراخوان نشده اند، نباید مالیات بر ارزش افزوده از خریداران اخذ نمایند. در غیر اینصورت وجه دریافتی اخذ شده و جریمه ای مطابق با تبصره 2 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 دریافت می شود.

قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی
قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

سوالات متداول کاربران

برخی از سوالات متداول راجع به قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان عبارتند از:

  • ترتیب ارسال صورتحساب الکترونیکی برای اشخاص حقیقی مطابق با اطلاعیه جدید سازمان چیست؟

مطابق با اطلاعیه جدید سازمان، الزام صدور صورتحساب برای مودیان حقیقی به شرح زیر است:

نوع مودی حقیقی بر مبنای فروش در سال 1402 تاریخ الزام صدور صورتحساب
فروش بالای 18 میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه 1402. 1 دی ماه 1402.
فروش بالای 18 میلیارد تومان تا پایان آذرماه 1402. 1 فروردین 1403.
فروش بالای 18 میلیارد تومان تا پایان اسفندماه 1402. 1 تیرماه 1403.

 

  • حد نصاب صورتحساب الکترونیکی مطابق با قانون تسهیل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چقدر است؟

با توجه به ماده 6 این قانون، مودیانی که دارای سابقه مالیاتی در دوره مشابه سال قبل باشند، دارای حد نصاب 5 برابر مبلغ فروش انجام شده هستند.

شما می توانید مقالات حسابگاه را که در موضوعات حسابداری و مالیات هستند، مطالعه کنید. همچنین در صورتی که نیاز به خدمات حسابداری دارید، حسابگاه در خدمت شماست.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1734

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *