صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کدامند؟ معرفی 3 مدل اصلی

انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کدامند؟ در هر مورد چه اطلاعاتی درج می شوند؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این نوع اسناد و اطلاعاتی که در آنها درج می شوند بپردازیم.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

یکی از اصطلاحات مهمی که در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بیان شده است، صورتحساب الکترونیکی می باشد. منظور از صورتحساب الکترونیکی، فاکتورهای فروش خدمات یا محصولاتی هستند که دارای شناسه منحصر به فرد مالیاتی بوده و تمامی آنها در حافظه مالیاتی ذخیره می شوند.

بسته به اینکه کسب و کارها چه نوعی هستند و چه فعالیتی دارند، می بایست مدل مناسب صورتحساب خود را صادر کرده و به صورت هفتگی آن را در سامانه ارسال نمایند. در حالت کلی می توان انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان را به 3 مدل نوع اول، نوع دوم و نیز نوع سوم تقسیم کرد. در بخش دوم مقاله به معرفی کامل آنها می پردازیم.

نکات صورتحساب الکترونیکی

نکته: قابل ذکر است که سازمان امور مالیاتی، تاریخ 1 دی ماه سال 1402 را به عنوان آخرین مهلت برای ثبت نام و الزام به ارسال اظهارنامه برای تمامی اشخاص درنظر گرفته است. این اشخاص شامل افراد حقوقی (بدون شرط) و نیز حقیقی که فروش شان در سال 1402 بالاتر از 18 میلیارد تومان باشد، هستند.

استفاده از صورتحساب برای حسابرسی و حسابداری، خدمات مالیاتی و انجام تکالیف مربوطه مهم است.

صورتحساب الکترونیکی
صورتحساب الکترونیکی

انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کدامند؟

همانطور که گفتیم، انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان شامل 3 مدل مختلف می شود که به صورت خلاصه به شرح زیر هستند:

  • صورتحساب نوع اول

به صورتحسابی که در آن اطلاعات کاملی از خرید یا فروش شما ثبت می شود، می گویند که ممکن است برای برخی مشاغل جداگانه تعریف شود. در این مدل صورتحساب ها شاهد اضافه شدن اطلاعات کامل خرید و فروش هستیم که مشخصات هویتی خریدار، نوع فروش و نیز ویژگی های کالا در آن هستند. این نوع صورتحساب ها به عنوان سند مالیات نیز با درج شماره اقتصادی قابل استفاده می باشند.

از جمله اطلاعاتی که در صورتحساب نوع اول باید درج شوند می توان گفت: نوع فروش که می تواند به صورت حق العمل کاری و غیره باشد، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، نوع خریدار که می تواند به عنوان مصرف کننده نهایی یا فعال اقتصادی باشد، واحد سنجش، مبلغ واحد و کالا، مشخصات کالا، تعداد یا مقدار، عوارض و مبلغ پرداختی که به نقد یا نسیه ارائه شده است.

  • صورتحساب نوع دوم

در مدل دوم، زمانی که خرید یا فروش به صورت نقدی انجام شود، این نوع صورتحساب الکترونیکی ارائه می گردد. این مدل صورتحساب نیز همانند مدل اول بوده با این تفاوت که اطلاعاتی از خریدار در آن ثبت نمی شود. تنها اطلاعات فروشنده و نوع کالا در آن وجود دارند. اگر مشتری شما کالاها یا خدمات خرده فروشی و  یا مصرف کننده نهایی واحدهای صنفی هستند، می توانید از آن استفاده کنید. این نوع فاکتورها چون نقدی تلقی می شوند، نحوه تسویه آن به صورت غیر نسیه خواهند بود.

  • صورتحساب نوع سوم

به صورتحسابی که از درگاه های پرداخت الکترونیکی یا دستگاه کارتخوان دریافت می شود، نوع سوم می گویند. در این حالت دستگاه مذکور باید در سامانه مودیان و کارپوشه شما ثبت شده و دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی باشد. اطلاعات به کار رفته در این مدل صورتحساب تنها شامل اطلاعات فروشنده است و خریداران از طریق آن نمی توانند اعتبار مالیاتی داشته باشند. از جمله این اطلاعات می توان به مبلغ پرداختی، شماره سوئیچ پرداخت، شماره پایانه، شماره پذیرنده فروشگاهی، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده اشاره کرد. در این مدل صورتحساب همانند نوع دوم، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریدار ایجاد نمی شود.

شما کاربران می توانید برای دنبال کردن مقالات تامین اجتماعی، مدیریت مالی و کسب و کارها با بلاگ و خدمات مالی حسابگاه همراه باشید.

انواع صورتحساب الکترونیکی
انواع صورتحساب الکترونیکی

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1634

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *