انواع هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی

آشنایی با انواع هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی

انواع هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی کدامند؟ در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع و آشنایی با ساختار این هیئت ها می پردازیم. همچنین در انتها روال حسابرسی و رسیدگی به امور در هیات های حل اختلاف بیان می شود.

هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی چیست؟

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد از نظر جمعیتی در نظام تامین اجتماعی کشور است که با توجه به تنوع خدمات بیمه ای، ملزم به پاسخگویی می باشد. با توجه به این موضوع، مراجع شبه قضائی در این سازمان به جهت بررسی اختلافاتی که ممکن است بین کارفرما و سازمان وجود داشته باشند تعریف شده اند. اختیارات آنها در مواد 42 – 45 (و اصلاحیه 43-44) و آیین نامه های مربوطه مصوب مرداد سال 1373 مشخص شده است.

هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی می توانند در موضوعاتی اعم از اصل حق بیمه، بیمه بیکاری، معافیت های قانونی و مدت کار و غیره به بررسی مسائل مطرح شده بپردازند. وجود چنین نهادهای شبه قضایی در سازمان های بزرگی مانند مالیات و غیره قابل مشاهده است. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی بپردازیم.

هیات حل اختلاف تامین اجتماعی
هیات حل اختلاف تامین اجتماعی

آشنایی با انواع هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی

در خصوص این موضوع خاص می توان به موارد زیر اشاره نمود که به شرح زیر هستند:

معرفی هیئت های حل اختلاف

  • هیات های بدوی تشخیص مطالبات: این مرجع از 4 نفر تشکیل شده است که عبارتند از یک نفر به انتخاب شورای عالی اجتماعی، نماینده ای از وزارت رفاه اجتماعی، یک نفر به نمایندگی کارگران و نیز یک نفر به عنوان نماینده کارفرما.
  • هیات های تجدید تشخیص مطالبات: این نوع مراجع به عنوان یک نهاد شبه قضایی شناخته می شوند که متشکل از نمایندگان شرکای اجتماعی سازمان بوده و به بررسی اختلافات فی مابین کارفرما و سازمان، مطالبه حق بیمه و غیره می پردازد. از جمله افراد عضو این هیات عبارتند از 5 نفر که شامل نماینده وزارت رفاه اجتماعی، یک نفر از قضات دادگستری، یک نفر به انتخاب شورای عالی تامین اجتماعی، نماینده سازمان که می بایست به انتخاب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان باشد و نیز یک نفر به عنوان نماینده کارفرما.

در خصوص رسیدگی به پرونده های ارائه شده در انواع هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی باید گفت که جلسه با حضور تمام اعضای هیات بدوی آغاز می شود. پیش از این وقت جلسه با ابلاغ به افراد اعلام خواهد شد. در صورتی که اعضا نتوانند حضور داشته باشند، این جلسه با حضور عضو جانشین انجام می شود. سپس برای رسیدگی به صورتجلسه اقدام شده و رای یا قراره صادره به امضا تمامی افراد می رسند. در نهایت زمانی که شرایط رسیدگی فراهم شود، با بررسی محتویات پرونده با حضور کارفرما یا نماینده او، رای صادر می گردد. هیات رسیدگی باید با استماع به اظهارات طرف مقابل اقدام به صدور رای نماید.

شما کاربران می توانید مقالات بیشتر با موضوع مدیریت مالی و حسابداری را در قسمت بلاگ حسابگاه مطالعه کنید.

انواع هیات های حل اختلاف
انواع هیات های حل اختلاف

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1725

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *