برون سپاری خدمات حسابداری

برون سپاری خدمات حسابداری چیست؟

برون سپاری خدمات حسابداری چیست؟ امروزه یکی از مهم ترین نیازهای کسب و کارها برای مدیریت هزینه ها، قیمت گذاری و انجام امور مالیاتی، حسابداری می باشد. معمولا مجموعه هایی که تسلط کافی بر این حوزه ندارند، می توانند با عقد یک قرارداد رسیدگی امور مالی خود را به شرکت های خصوصی واگذار کنند. این کار می تواند منجر به کاهش هزینه ها و افزایش دقت آن بشود. با ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

تعریف برون سپاری خدمات حسابداری

برون سپاری خدمات حسابداری یک راه حل مناسب برای رسیدگی به امور مالی می باشد که همواره مهم ترین دغدغه مشاغل و کسب و کارها در جامعه بوده است. این نوع سرویس ها می توانند برای شرکت ها، موسسات و کسب و کارها با گردش مالی نسبتا بالا ارائه گردند. شما می توانید ضمن عقد یک قرارداد، از خدمات آنها به صورت دوره ای استفاده کنید. به طور معمول، علت برون سپاری چنین کارهایی به شرح زیر می باشند:

  • بزرگ بودن مجموعه که منجر می شود تا امور حسابداری بخش های مختلف به شرکت های مالی ارجاع داده شود.
  • عدم تسلط بر دانش و مهارت حسابداری که منجر می شود تا کسب و کارهای خرد یا متوسط، با برون سپاری این نیاز را برطرف سازند.

این نوع سرویس ها توسط افراد، تیم ها و شرکت های خصوصی که در زمینه حسابداری، مالیات و خدمات مالی فعالیت می کنند، ارائه می شود. بسیاری از کسب و کارها به واسطه هزینه های جانبی که دارند می بایست از خدمات حسابداری استفاده نمایند. همچنین درنظر گرفتن قوانین مالیاتی، نرخ تورم، استهلاک دارایی ها و سایر امور مالی مانند تعیین حقوق و دستمزد پرسنل، مشخص کردن دقیق هزینه ها، درآمدها و نظارت بر وجوه نقد و غیر نقدی مواردی هستند که در این نوع خدمات به آن پرداخته می شود.

برای رفع این نیاز، یکی از راهکارها استفاده از خدمات برون سپاری حسابداری است. شما می توانید با عقد یک قرارداد فی مابین شرکت شما (کارفرما) و یک موسسه حسابداری (پیمانکار)، امور مالی یک بخش یا کل مجموعه خود را در یک بازه زمانی محول کنید. این روش مزایا و معایب بسیاری زیادی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

دلایل برون سپاری خدمات حسابداری

همانطور که گفتیم، برون سپاری خدمات حسابداری برای طیف وسیعی از کسب و کارها و موسسات انجام می شود. سوال مهمی که ممکن است ذهن شما را مشغول کند، دلایلی هستند که می توانند برای سوق دادن این مجموعه ها به استفاده از این خدمات موثر باشند. در این خصوص باید گفت:

  • عدم تخصص: رسیدگی به امور مالی یک مهارت تخصصی تلقی می شود که علاوه بر دانش تئوری، نیاز به مهارت های عملی و نرم افزاری دارد. بنابراین کسب و کارهای مختلف مجبور خواهند بود تا افرادی که در این زمینه مهارت دارند را به کار بگیرند.
  • امور مالیاتی: کسب و کارها هرساله در ماه خرداد، اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود می نمایند. برای انجام چنین کاری، لازم است صورت های مالی حسابرسی شده و کارنامه اقتصادی شما با اطلاعات دقیق برای سازمان امور مالیاتی ارائه شود. این کار می تواند علاوه بر کاهش هزینه های مالیاتی، از جریمه های پنهان کاری در این بخش جلوگیری نماید.
  • نظارت دقیق بر هزینه ها و درآمدها: با نرخ فزاینده تورم و نوسانات دلار در کشور ایران، بسیاری از کسب و کارها از جمله مشاغل تولیدی و فروشگاه ها نمی توانند بدون نظارت بر دخل و خرج خود فعالیت کنند. برون سپاری و استفاده از خدمات حسابداری پروژه ای می تواند علاوه بر نظم و سامان بخشیدن به جنبه اقتصادی حرفه شما، گزارش هایی از عملکرد آن در بازه های زمانی مختلف را ارائه کند. این کار می تواند روند فعالیت کسب و کار شما را تا حد بسیار خوبی روشن نموده و بر مدیریت آن تاثیر گذار باشد.

چرا خدمات حسابداری را برون سپاری کنیم؟

مزایای برون سپاری خدمات حسابداری

برون سپاری خدمات حسابداری چه مزایایی دارد؟ علاوه بر دلایلی که در قسمت قبل بیان شدند، شما می توانید امتیازات زیر را نیز درنظر بگیرید که عبارتند از:

  • جلوگیری از ورشکستگی کسب و کار: با نظارت بر امور مالی در بازه های زمانی مختلف و مشاهده گزارش ها، قادر هستید مسیر رشد یا افول شرکت را پیش بینی کرده و آن را تغییر دهید.
  • کاهش هزینه و زمان اتلافی: شما می توانید با استخدام افرادی که در این بخش فعالیت کرده اند، به سرعت امور مالی خود را به نتیجه برسانید. از سوی دیگر، قادر خواهید بود تا با عقد قرارداد در شرکت هایی که ارائه دهنده خدمات حسابداری هستند، به صورت پروژه ای همکاری کنید و هزینه های حسابرسی را کاهش دهید.
  • افزایش دقت و اطمینان: این مورد، مزیت اصلی برون سپاری حسابداری است. چراکه تمام موسساتی که در این زمینه فعالیت می کنند، علاوه بر آنکه نیروی مجرب و متخصصی دارند، ملزم به ارائه دقیق گزارش ها و ثبت صحیح داده ها هستند و به همین خاطر ریسک اشتباه در گزارش ها به شدت کاهش می یابد.

مزایا و معایب برون سپاری خدمات حسابداری چیست؟

انواع برون سپاری خدمات حسابداری

اگر تصمیم به استفاده از این نوع سرویس ها گرفته اید، لازم است با انواع مختلف برون سپاری خدمات حسابداری آشنا شوید. چراکه ارائه این سرویس ها براساس نوع کسب و کار و ماهیت آن متفاوت است. در این صورت می توان گفت:

  • برون سپاری براساس محل کار: در این حالت ممکن است برون سپاری با درنظر گرفتن یک بخش جانبی در محل شرکت انجام شود. چراکه انجام برخی از امور حسابداری نیاز به حضور فیزیکی در محل دارد.
  • برون سپاری براساس ماهیت: ارائه خدمات حسابداری در این حالت به دو شیوه پروژه ای و نیز فرآیند محور انجام می شود. تعیین ماهیت آن می بایست در هنگام عقد مشخص گردد.
  • برون سپاری براساس تعداد: همچنین شما می توانید رسیدگی به امور مالی شرکت خود را به یک تیم، یک فرد و یا یک شرکت خصوصی محول کنید.

شیوه های مختلف خدمات حسابداری کدامند؟

پرسش های متداول

در انتها برخی از سوالات پرتکراری که ممکن است کاربران از برون سپاری خدمات حسابداری داشته باشند را پاسخ می دهیم که عبارتند از:

  • نکات مهم برون سپاری حسابداری چیست؟

استفاده از خدمات شرکت های معتبر و استخدام افراد متخصص، 2 نکته بسیار مهمی است که هر کسب و کار باید به آن توجه کند. شما می توانید با مشاهده نمونه پروژه ها و رضایت کارفرمایان، تا حد بسیار خوبی نسبت به این موضوع اطمینان حاصل نمایید.

  • چه کسب و کارهایی می توانند از برون سپاری خدمات حسابداری استفاده کنند؟

در این بخش محدودیتی وجود ندارد و همه کسب و کارها می توانند از این خدمات استفاده کنند. به عنوان مثال کلیه مشاغلی که برای ارائه اظهارنامه مالیاتی واجد شرایط می شوند یا کسب و کارهایی که گردش مالی بالایی دارند، قادرند از برون سپاری این سرویس ها استفاده کنند.

جمع بندی

برون سپاری خدمات حسابداری نوعی راهکار مقرون به صرفه و مناسب جهت رسیدگی به امور مالی برای کسب و کارها و شرکت ها است. شما می توانید با تکیه بر دانش و مهارت افراد متخصص در استفاده از این نوع سرویس ها، از امتیازاتی همچون زمان و هزینه کمتر، دقت بالاتر و نظارت کامل تر استفاده کنید. در انتها توصیه می کنیم جهت انتخاب یک مجموعه برون سپاری امور مالی و حسابداری حتما به امین بودن، باتجربه و متعهد بودن آنها توجه کنید.

 

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *