محاسبه مالیات مشاغل همیشه موضوعی پر دردسر برای صاحبین مشاغل بوده است. یکی از سوالات پر تکرار صاحبین کسب و کارهای شخصی این بوده است که مالیات من چقدر میشه؟ ما در موسسه خدمات مالی حساب سنجان آگاه این امکان را برای شما فراهم کرده ایم که با راحت ترین و سریع ترین راه ممکن به صورت رایگان مالیات خود را محاسبه کنید. استفاده از این خدمت در سایت حسابگاه رایگان و در راستای مسئولیت اجتماعی موسسه خدمات مالی حساب سنجان آگاه می باشد.
ابزار رایگان حسابگاه
محاسبهگر مالیات
نوع فعالیت و عنوان شغلتان را انتخاب کنید؛ درصد اینتاکد بهصورت خودکار از بانک رسمی خوانده میشود.
ابتدا یکی از سه گروه فعالیت را انتخاب کنید.
فعالیت انتخابشده
کد اینتاکد
نسبت سود فعالیت
سال بانک
پس از انتخاب شغل، این مقدار خودکار تکمیل میشود.
مبلغ مثبت و بدون ممیز، حداکثر ۱۵ رقم؛ جداکننده سهرقمی خودکار است.
حسابگاه | نتیجه محاسبه مالیات مشاغل
hesabgah.comتلفن: 09002772918
عنوان فعالیت
کد و سال اینتاکد
درصد اینتاکد
مبلغ فروش
ریال
سود
ریال
معافیت
ریال
سود مشمول مالیات
ریال
مالیات محاسبهشده
ریال
عضویت رایگان
محاسباتت رو گم نکن!
رایگان عضو شوید تا محاسبات شما آرشیو شود، هر زمان دوباره به آنها برگردید، در دسترس شما هستند.
عضویت رایگان است و فقط برای آرشیو خصوصی همین نتیجه استفاده میشود.
گزارش مستقل همین نتیجه؛ بدون نیاز به عضویت
این مبلغ برآورد محاسباتی است و جایگزین رسیدگی قطعی پرونده مالیاتی نیست.
محاسبه مالیات مشاغل طبق فصل چهارم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم انجام می شود.
نرخ مالیات
طبق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانهای میباشد به شرح زیر است:
– تا میزان دو میلیارد (2٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (۱۵٪)
۲- نسبت به مازاد دو میلیارد (2٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰) ریال تا میزان چهار میلیارد (4٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (۲۰٪)
۳- نسبت به مازاد چهار میلیارد (4٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵٪)
تبصره- به ازای هر ده درصد (۱۰٪) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخهای مذکور کاسته میشود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.
معافیت در محاسبه مالیات مشاغل
همچنین طبق ماده 101 قانون مالیات های مستقیم درآمد سالانه مشمول مالیات مؤدیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات این فصل در موعد مقرر تسلیم کردهاند تا میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخهای مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. این معافیت در سال های اخیر متفاوت از معافیت مالیات حقوق بوده است. معافیت مشاغل برای عملکرد سال 1402 آن ها مبلغ 496.000.000 ریال می باشد.
اینتاکد مالیاتی
اینتاکدها در واقع ضرایبی هستند که به طور تقریبی می توانند میزان سود متوسط هرکسب و کاری را برای سازمان امور مالیاتی مشخص کنند. در واقع این نوع ضرایب به صورت درصدی به مجموع کل فروش شما ضرب می شود تا عدد حاصله، سود کسب و کار شما را تعیین نماید. اینتاکدها در دو سطح نسبت سود ناویژه یا ناخالص( تفاوت فروش و بهای تمام شده) و سود فعالیت یا سود خالص(فروش منهای بهای تمام شده و سایر هزینه ها) به صورت سالانه اعلام میگردند.
محاسبه مالیات
محاسبه مالیات مشاغل
با اطلاعاتی که در بالا به دست آوردیم وقت آن است که مالیات را محاسبه کنیم. ابتدا باید میزان فروش را در ضریب اینتاکد ضرب نماییم. عدد به دست آمده مبلغ سود کسب و کار شماست. از مبلغ سود، معافیت مالیاتی موضوع ماده 101 ق م م کسر میگردد. به مبلغ باقی مانده سود مشمول مالیات می گویند. حالا باید با ضرب نرخ های ماده 131 ق م م در سود مشمول، مبلغ نهایی مالیات را محاسبه کرد.
به تحلیل دقیقتری نیاز دارید؟
با ابزارهای تخصصی حسابگاه، وضعیت مالی کسبوکارتان را دقیقتر بررسی کنید.