ماده 100 و تبصره مالیاتی

ماده 100 و تبصره مالیاتی به همراه آخرین به روزرسانی اعداد

ماده 100 و تبصره مالیاتی آن یکی از مهم ترین قوانین برای صاحبان مشاغل است. مطابق با این تبصره، به منظور پرهیز از دشواری های روند محاسبه و پرداخت مالیات برای این افراد، با درنظر گرفتن یک شرط، برخی از تکالیف مالیاتی منتفی می شوند. از جمله می توان به تشریفات تسلیم اظهارنامه، نگهداری اسناد و حسابرسی مالیاتی و اعتراض به مالیات اشاره کرد. در این حالت، صاحبان مشاغل می توانند با استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، مالیات خود را سیستمی و در همان لحظه، به صورت مقطوع محاسبه کرده و پرداخت کنند.

ماده 100 و تبصره مالیاتی چیست؟

ماده 100 و تبصره مالیاتی آن، یک قانون مالیاتی مهم و پرکاربرد است که از سوی قانونگذار برای حمایت از مشاغل و کسب و کارهای کوچک درنظر گرفته شده است. این قانون مطابق با تبصره ی ماده 100 در قانون مالیات های مستقیم، در باب سوم مالیات بر درآمد مشاغل به شرح زیر می باشد:

  • سازمان امور مالیاتی، قادر است مشاغلی که میزان فروش کالا یا خدمات آنها تا حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده 84 در این قانون باشد را از برخی تکالیف منع کند. از جمله می توان به نگهداری اسناد و مدارک این قانون در ارائه اظهارنامه مالیاتی اشاره کرد. در این قانون، مالیات مودیان به صورت مقطوع تعیین و وصول می شود. برای مودیان با فعالیت در سال اول مالی، میزان مالیات براساس مدت اشتغال محاسبه می گردد.

به بیان ساده تر، تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم، به شما (صاحب شغل) امکان آن را می دهد تا از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی خود معاف شوید. به این نکته توجه کنید که این قانون، صرفا برای مالیات عملکردی لحاظ شده و سایر مالیات ها اعم از مالیات بر درآمد اتفاقی، اجاره و غیره باید با حسابرسی مالیاتی همراه باشد. همچنین ممیز در صورت مشکوک شدن به اطلاعات مودی، قادر است او را ملزم به ارائه مدارک و اسناد مالی نماید.

ماده 100 و تبصره مالیاتی چیست؟
ماده 100 و تبصره مالیاتی چیست؟

آخرین بروزرسانی

همانطور که گفتیم، ماده 100 و تبصره مالیاتی مطابق با یک شرط خاص انجام می شود. در این قانون، شرط بهره مندی از مزایا و معافیت ها برای صاحبان مشاغل، عدم بیشتر شدن مقدار مجموع درآمد فروش کالا و خدمات از یک مبلغ خاص است. مطابق با آخرین داده ها، این مبلغ به شرح زیر می باشد:

  • سقف برخورداری از معافیت تبصره ماده 100 برای سال 1400: این مبلغ برابر است با 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم. مبلغ این مقدار، برابر با 4.8 میلیارد تومان است. (مطابق با آخرین اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در تاریخ 16 خردادماه سال 1401)

نکته: در قانون تبصره ماده 100 برای مالیات سال 1400، به دلیل شرایط نامناسب کسب و کارها در بحران کرونا، ضریب این قانون از 30 به 100 افزایش یافته بود.

  • سقف برخورداری از معافیت تبصره ماده 100 برای سال 1401: این مبلغ برابر است با 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم. با توجه به مبلغ معافیت مالیاتی ماده 84 ق.م.م در سال 1401 که برابر با 67.2 میلیون تومان بود، مبلغ این مقدار، برابر است با 6.720 میلیارد تومان است.

نکته مهم: بهتر است مودیان و صاحبین مشاغل منتظر اعلامیه سازمان امور مالیاتی تا انتهای خرداد ماه سال 1402 در رابطه با دستورالعمل تبصره 100 برای سال 1401 باشند.

آخرین بروزرسانی ماده 100 قانون مالیات های مستقیم در سال 1402
آخرین بروزرسانی ماده 100 قانون مالیات های مستقیم در سال 1402

 

اگر به قوانین مالیاتی علاقه مند هستید حتما یادداشت ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر را بخوانید

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1148

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *