ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

ماده 95 قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی

ماده 95 قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی یکی از مواد مهم قانونی برای مودیان است. این قانون شامل 10 فصل و 17 ماده بوده و مربوط به صاحبین مشاغل حقیقی و حقوقی می باشد که آنها را از نظر وظایف و نگهداری اسناد مالیاتی، به سه دسته کلی تقسیم می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت اجمالی راجع به این قانون مطالبی را بیان کنیم.

معرفی ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

مخاطب ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی، صاحبین مشاغلی است که در حوزه های اقتصادی فعالیت می کنند. این افراد شامل اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند که باید به:

  • تنظیم دفاتر تجاری، که در قانون تجارت تنظیم شده،
  • تشخیص درآمد مشمول مالیات،
  • تنظیم و نگهداری اظهارنامه مالیاتی

اقدام نمایند. در آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات  های مستقیم، صاحبین مشاغل به 3 دسته کلی تقسیم شده اند. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با توجه به این ماده مودیان می بایست به صورت مکانیزه یا دستی، اقدام به ثبت فعالیت های خود نمایند. به کمک اسناد و مدارکی که در این قانون ذکر شده است، تمام نیازهای ممیز برای حسابرسی برطرف می شود. در صورتی که مالیات شما بیشتر از واقعیت باشد، مودیان می توانند با ارائه مدارک لازم، برای کاهش آن از این طریق اقدام کنند.

آشنایی با مدارک ماده 95 قانون مالیات های مستقیم

همچنین از جمله مدارک مذکور در بررسی ماده 95 قانون مالیات مستقیم می توان گفت:

  • دفتر کل،
  • دفتر روزنامه،
  • ترازنامه،
  • تراز حساب ها،
  • صورت حساب سود و زیان،
  • اسناد و مدارک حسابداری،
  • صورت حساب سود و زیان انباشته.

قابل ذکر است که منظور از سامانه ثبت برخط معاملات در ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی، بنابر اطلاعیه مردادماه سال 1401، پایانه های فروشگاهی هستند. این سیستم ها می بایست به سامانه مودیان متصل بوده و براساس اعلام سازمان، برخی از مودیان می بایست از آن استفاده کنند.

آشنایی با ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی)
آشنایی با ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی)

 

نکات مهم آیین نامه ماده 95 ق.م.م

برخی از نکات مهمی که لازم است در ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی راجع به آن آگاهی داشته باشید، عبارتند از:

  • با توجه به مفاد ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی، اداره مالیات می تواند به مدت 5 سال اقدام به سرکشی مجدد از حساب ها نماید.
  • در کسب و کارهای مشارکتی، درآمدی که به صورت قطعی و مشارکتی اعلام شده، ملاکی برای گروه بندی آنها است.
  • با توجه به اصلاحیه آیین نامه ماده 95 قانون مالیات های مستقیم در فروردین ماه سال 1401، صورتحساب فروش کالا و ارائه خدمات، فرمی شامل شماره مالیاتی منحصر به فرد مودی است که اطلاعات آن در حافظه مالیاتی ذخیره شده است.
  • رسید و گزارش پرداخت الکترونیکی صادر شده از دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی، با شرط آنکه به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده شوند، حکم صورتحساب را دارد.
  • شماره منحصر به فرد مالیاتی، شماره ای 22 کاراکتری متشکل از 4 بخش است.
نکات مهم آیین نامه ماده 95 ق.م.م
نکات مهم آیین نامه ماده 95 ق.م.م

طبقه بندی اشخاص حقیقی در ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی

همانطور که در بخش قبل راجع به آشنایی با ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی گفتیم، صاحبین مشاغل در سال 1401 به 3 دسته کلی تقسیم می شوند. این طبقه بندی براساس اصلاحیه ای است که در آبان ماه سال 1399 منتشر شد که عبارتند از:

  1. گروه اول: اشخاص حقیقی و صاحبین مشاغلی که درآمد آنها بیش از 15 میلیارد تومان باشد. منظور از درآمد، مبالغ قطعی شده در فروش کالا، ارائه خدمات یا ترکیب آنها است. همچنین کسانی که درآمد آنها براساس اظهارنامه عملکردی در دو سال گذشته، بیش از 15 میلیارد تومان باشند نیز در این گروه قرار دارند.

نکته: فارغ از این شرط، کلیه اشخاص حقیقی که در گروه های شغلی روبرو قرار می گیرند، جزو گروه اول قرار دارند. از جمله می توان گفت: دارندگان کارت بازرگانی، مشاغل صرافی، صاحبین موسسات حسابداری، حمل و نقل، بیمارستان ها، کارخانه ها و هتل ها.

  1. گروه دوم: مشاغلی که درآمد ابرازی آنها براساس برگ قطعی عوارض تا انتهای دی ماه سال گذشته، در بازه 5 الی 15 میلیارد تومان باشد. همچنین افرادی که فروش کالا یا خدمات آنها طی 2 سال گذشته براساس اظهارنامه مالیاتی، در این بازه باشد نیز جزو گروه دوم قرار می گیرند.
  2. گروه سوم: این گروه برای صاحبین کسب و کارهای کوچک است که در 2 گروه بندی بالا قرار نمی گیرند و جمع فروش خدمات یا کالاهای آنها کمتر از 5 میلیارد تومان است.

نکته: قابل ذکر است که صاحبین کسب و کارهای نوپا در سال اول، جزو گروه 3 قرار گرفته و از سال سوم فعالیت به بعد، گروه بندی آنها انجام می گردد.

هر گروه از مشاغل دسته بندی شده در این قانون، وظایفی دارند. شما می توانید نسخه نهای و کامل تر این آئین نامه را براساس آخرین اصلاحیه در اردیبهشت ماه سال 1401 در این لینک مشاهده کنید.

طبقه بندی اشخاص حقیقی در ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی
طبقه بندی اشخاص حقیقی در ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه تحریر دفاتر و طبقه بندی اشخاص حقیقی

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1133

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *