اهمیت چارت سازمانی در شرکتها

اهمیت چارت سازمانی در شرکتها چیست؟

اهمیت چارت سازمانی و سازمان دهی در شرکتها چیست؟ چرا باید چنین ساختار و نمودارهایی از کسب و کار شما ایجاد شوند؟ ایجاد یک نمودار بصری برای نمایش ساختار سازمان یا شرکت شما، مزایای بسیار زیادی هم برای مدیریت و هم مشتریان خواهد داشت. در این بخش با ما همراه باشید چراکه می خواهیم به معرفی این ابزار مدیریتی بپردازیم و با مزایا و اهمیت وجود آن بیشتر آشنا شویم.

چارت سازمانی چیست؟

اهمیت چارت سازمانی و سازمان دهی در شرکتها چیست؟ قبل از اینکه بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، اجازه دهید ابتدا به معرفی چارت سازمانی بپردازیم. در جواب باید گفت چارت های سازمانی، دیاگرام هایی هستند که می توانند به صورت بصری، ساختار یک مجموعه را نمایش دهند. به طور معمول، سازمان هایی که خدمات مختلفی ارائه می کنند، از مجموعه ها و بخش های مختلفی تشکیل شده اند. این موسسات می بایست پیش از هرچیزی، برای نظم دهی و ساختارمند کردن پلتفرم خود اقدام کنند. این کار معمولا در هنگام ساخت طرح کسب و کار انجام می شود. پس از انجام آن، برای نمایش این ساختار می توانند از یک چارت تصویری استفاده کنند. این دیاگرام نمایش دهنده سلسله مراتب هر بخش و نمایش جایگاه ها و ردیف های شغلی آن سازمان است.

در واقع اگر بخواهیم این مفهوم را به شیوه ای دیگر تعریف کنیم، باید گفت: چارت سازمانی جلوه ای تصویری از روابط بین افراد و سازمان ها است که با یک نمایش هندسی همراه می باشد. این نمودار می تواند تقسیم قدرت و مسئولیت ها را در ساده ترین حالت نمایش دهد. هدفی که معمولا از ترسیم چنین چیزی درنظر گرفته می شود، نمایش روابط و رده های شغلی در مجموعه شما و راهنمای ارباب رجوع است. در این تصاویر، نام و عنوان افراد به همراه موقعیت شغلی آنها در یکسری کادر نمایش داده می شوند.

آشنایی با اهمیت چارت سازمانی و سازمان دهی در شرکتها

امروزه به واسطه اهمیت چارت سازمانی و سازمان دهی در شرکتها، ایجاد چنین تصویری پیش نیازی برای ساخت طرح هر کسب و کاری است. شما می توانید با ایجاد این چارت ها، زنجیره قدرت و فرمان را به همراه سلسله مراتبی که طی می کند به نمایش بگذارید. برخی از دلایلی که می توانند بیانگر اهمیت این ابزار مدیریتی باشند، به شرح زیر هستند:

  • تصویر واضح از مدل کسب و کار: شما می توانید با یک نگاه، درک خوبی از مدل سازمان داشته باشید. در واقع نمودارهای این چنینی می توانند به تحلیلگران امکان مشاهده شکاف های مهارتی را داده و برخی کارها را برای آنها راحت تر بسازند.
  • برنامه ریزی و استخدام: یکی از این کارها، برنامه ریزی و استخدام است. پس از راه اندازی طرح کسب و کار، اهمیت چارت سازمانی و سازمان دهی در شرکتها برای برنامه ریزی تاثیر خود را نشان می دهد. تقسیم وظایف، استخدام و تعریف مسئولیت ها مطابق با چنین چارت هایی انجام می شوند.
  • چیدن سناریو: زمانی که یک دید کلی از مجموعه خود داشته باشید، می توانید برای آن سناریو بچینید. از جمله می توان به گروه بندی کردن خدمات، تعریف مسئولیت های جدید، مدیریت کارکنان، منابع انسانی و بودجه بندی اشاره کرد.

به طور کلی، اهمیت چارت سازمانی و سازمان دهی در شرکتها برای ایجاد یک نقشه راه، مهم تلقی می شود. در نهایت شما می توانید به کمک آن پلتفرم خود را به درستی مدیریت کرده و برای آن تصمیم گیری کنید.

پرسش و پاسخ های متداول

حال که با اهمیت چارت سازمانی و سازمان دهی در شرکتها آشنا شدیم، می خواهیم به چند پرسش متداول بپردازیم. این موارد عبارتند از:

  • انواع چارت سازمانی چیست؟

از انواع مدل های مختلف برای چارت های سازمانی می توان به نمونه چارت سازمانی شرکت تولیدی، نمونه شرکت بازرگانی، خدماتی و غیره اشاره کرد. همچنین نوع دیگر برای دسته بندی این مدل چارت ها عبارتند از چارت های سلسله مراتبی، ماتریسی، افقی، شبکه ای، تقسیمی، خطی و تیم محور.

  • یک نمونه چارت سازمانی مثال بزنید.

اگر بخواهیم یک نمونه چارت سازمانی ساده را مثال بزنیم می توان به سرشاخه مدیر و زیر شاخه های آن یعنی کارکنان اشاره کرد. در صورتی که سازمان از بخش های مختلفی تقسیم شده باشد، زیر شاخه های مدیر، رؤسای هر بخش بوده و کارکنان زیرشاخه این افراد می باشند.

  • مزایای داشتن چارت سازمانی چیست؟

علاوه بر مواردی که در بخش قبل بیان کردیم، می توان به ساده سازی فرآیند برنامه ریزی، مدیریت بار کاری، کمک به کارمندان جدید، تعیین ساختار دقیق برای گزارش دهی، افزایش بهره وری تیم ها و غیره اشاره کرد.

 

اگر به این یادداشت علاقه مند بودید، پیشنهاد می کنیم حتما یادداشت اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها را بخوانید.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=999

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *