اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها

اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها چیست؟

اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها چیست؟ چرا امروزه هر سازمانی می بایست چنین بخشی را داشته باشد؟ فقدان یا نبود تیم های مالی در مجموعه شما چه عواقبی دارد؟ در این مقاله می خواهیم به برخی از این پرسش ها بپردازیم.

آشنایی با واحد مالی در شرکتها

اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها، به نسبت بزرگی این مجموعه ها، بیشتر خواهد بود. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، حتما درک می کنید که نقل و انتقال پول در مجموعه شما بسیار حساس است. علاوه بر اموال نقدی، شرکت ها دارایی های ثابت و غیر نقدی دارند که می بایست هزینه های آن را نیز درنظر بگیرند. به عنوان مثال می توان به یک دفتر کار و لوازم اداری در آن اشاره کرد که می تواند دارای هزینه اجاره بها، قبوض خدماتی و غیره باشد. از سوی دیگر اگر کسب و کار شما به گونه ای است که همواره از دیگران استقراض می کند، سامان دهی بدهی ها و ارزیابی آنها نیز بسیار مهم خواهد بود.

واحد مالی که به بخش مالی یا finance department نیز معروف است، قسمتی از کسب و کار شما می باشد که مسئولیت رسیدگی به هرگونه پول ورودی یا خروجی از سازمان شما را دارد. جایگاه مدیریت مالی در کسب و کارها بسیار مهم و غیر قابل جایگزینی است. در واقع این بخش علاوه بر اطمینان از اجرای مؤثر تجارت کسب و کار شما با کاهش اشتباهات ممکن، درآمد و هزینه ها را کنترل می کند. علاوه بر وظایف سنتی که این واحدها دارند، از جمله مدیریت حقوق و دستمزد، درآمد و هزینه‌ها، مسئولیت‌ های بخش مالی همچنین شامل تجزیه و تحلیل اقتصادی برای بهبود استراتژی مدیریت مالی و تجاری خواهد بود که به وضوح بیانگر اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها است.

وظایف یک واحد مالی در شرکتها چیست؟

برای آنکه بتوانیم کمی بیشتر با اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها آشنا شویم، لازم است با مسئولیت هایی که به صورت روزانه در این بخش انجام می شود، آشنا شوید که عبارتند از:

  • برنامه ریزی و تایید اسناد تجاری: اهمیت و نقش مدیر مالی در سازمان ها، به مثابه قلب تپنده ای است که می تواند سکان هدایت موسسه تجاری شما را برعهده بگیرد. مدیر امور مالی به برنامه ریزی و تایید اسناد تجاری کمک می کند. این دسته از افراد همچنین جریان های نقدی را مدیریت کرده، وظیفه بودجه ریزی را برعهده دارند و گزارش هایی را برای اهداف مشاوره ای و پاسخگویی به مدیریت ارائه می نمایند.
  • حسابداری: یکی از بخش های مهم که هر روز توسط یک فرد حسابدار انجام می شود، ثبت و ضبط تراکنش های مالی و صورت سود و زیان می باشد. اهمیت حسابداری در شرکت برای ارائه مدارک موردنیاز جهت ادای تکالیف مالیاتی و اثبات آن مهم است و می بایست حسابهای مربوطه نگهداری شوند.
  • ارائه گزارش و بررسی صورت های مالی: با تجزیه و تحلیل صورت های مالی یک شرکت، بخش مالی روندهای اقتصادی را ارزیابی می کند. در نهایت از این طریق، سرمایه گذاری آتی و ادامه مسیر فعالیت اقتصادی را پیش بینی کرده و برنامه های تجاری بلندمدت را توسعه می دهد. از تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای کمک به تصمیم گیری تجاری، توسعه و پیشرفت سازمان ها استفاده می شود.
  • پیش بینی بودجه: یکی دیگر از وظایف مربوط به این بخش که به خوبی فواید مدیریت مالی را نشان می دهد، برنامه ریزی برای بودجه سال مالی شرکت است. این مورد می تواند در پیشگیری از ورشکستگی و تنظیم دخل و خرج شرکت موثر باشد.

اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها چگونه است؟

با اطلاعاتی که تا به اینجای کار بیان شدند، حال در مورد اهمیت و نقش واحد مالی در شرکتها می توان به چند نکته زیر اشاره کرد:

  • بدون واحد های مالی نمی توانید برای ادای مسئولیت ها و تکالیف مالیات خود اقدام کنید. چرا که این کار نیازمند نگهداری و ثبت اسناد مالی و ارائه گزارش هایی برای آن است.
  • برای بهره مندی از مزایای مالیاتی از جمله پرداخت مالیات کمتر و یا استفاده از معافیت های آن، باید از خدمات این بخش استفاده کنید. در این صورت، چاره ای جز استفاده از خدمات مالی و کمک از مشاورین مالی و مالیاتی نخواهید داشت.
  • بدون هم راستایی با واحد مالی، نمی توان برای تبیین اهداف، فرآیندها و جهت گیری خط مشی سازمان ها اقدام کرد.
  • بدون واحد مالی نمی توان برای کنترل فعالیت های مالی و مشخص کردن انحرافات از طرح و برنامه اقدام کرد.
  • واحد های مالی به شما کمک می کنند تا روابط خود با شرکای تجاری تان را براساس نقش آنها در کسب و کار تنظیم کنید.
  • واحد های مالی می توانند در مدیریت ریسک کسب و کار شما به ویژه در شرایط نامناسب اقتصادی و بحران کمک کنند.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=995

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *