نقش مدیر مالی در شرکت ها

نقش مدیر مالی در شرکت ها و وظایف آنها

نقش مدیر مالی در شرکت ها چیست؟ شاید بتوان مدیر مالی را قلب تپنده یک شرکت در بخش اقتصادی آن دانست که اقدامات او مستقیما بر سودآوری، رشد و جایگاه شرکت تاثیر می گذارد. این دسته از افراد باید با تکیه بر مهارت های حل مسئله، آگاهی کامل از اطلاعات مالی، تحلیل و سازماندهی شرایط به خوبی با مدیران شرکت تعامل داشته و در مسیر توسعه و پیشرفت سازمان کمک کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا به تاثیر نقش مدیر مالی در کسب و کارها و وظایف آنها بپردازیم.

نقش مدیر مالی در شرکت ها چیست؟

نقش مدیر مالی در شرکت ها در راستای تامین سلامت و ارتقا بخش مالی بسیار مهم بوده و جایگاه آن در سازمان ها غیر قابل چشم پوشی است. جدای از وظایف مرتبط با بخش مالی که در ادامه بیان می کنیم، این دسته  از افراد، رسالت مهمی در مدیریت کسب و کار و جهت دهی به آن ایفا می کنند. اگر بخواهیم در یک تعریف، این رده شغلی را معرفی کنیم باید گفت مدیر مالی کسی است که بر سلامت مالی یک سازمان نظارت کرده و به تضمین پایداری مالی آن کمک می کند. مدیران مالی بر بسیاری از بخش های مهم مانند نظارت بر جریان نقدی، مدیریت هزینه ها، تولید داده های مالی دقیق و تعیین استراتژی برای سود کسب و کار نظارت دارند.

مدیران مالی گزارش های اقتصادی، فعالیت های سرمایه گذاری مستقیم و برنامه ریزی را برای اهداف بلند مدت از نظر مالی در سازمان خود ایجاد می نمایند. آنها در بسیاری از صنایع از جمله بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری های بیمه کار می کنند. وظایف اکثر مدیران مالی به صورت تمام وقت می باشد و ممکن است ساعات کاری آن در برخی ایام بیشتر شود. حال که به طور اجمالی به اهمیت مدیر مالی در سازمان ها اشاره کردیم، حال بهتر است با وظایف آنها آشنا شوید.

وظایف مدیر مالی در سازمان ها کدامند؟

برای درک عمیق تر از نقش مدیر مالی در شرکت ها، لازم است با وظایف آنها آشنا شوید. به طور معمول این دسته از افراد، می بایست کارهای زیر را انجام دهند:

  • افزایش سرمایه: نقدینگی یکی از مهم ترین نیازهای هر سازمان برای انجام تعهدات خود است. در این راستا، مدیر مالی وظیفه دارد اقدام به جذب آورده های نقدی نموده و نسبت آن با بدهی ها یکسان نماید.
  • تخصیص بودجه: مدیر مالی وظیفه دارد با توجه به پتانسیل رشد، وضعیت دارایی و هزینه ها در بخش های مختلف، منابع مالی را در فعالیت های شرکت تقسیم کند.
  • استراتژی سودآوری: در معرفی شغل مدیر مالی گفتیم که تعیین استراتژی برای سود کسب و کار، بخشی از وظایف این افراد است. این برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که در آن هزینه های ثابت، استهلاک، قیمت گذاری ها، رقابت صنعتی، عرضه و تقاضا و وضعیت اقتصادی درآینده درنظر گرفته شوند.
  • مشاوره مالی: طبیعی است که مدیران برای پیشبرد اهداف و برنامه خود، می بایست آن را هماهنگ با بودجه و برنامه ریزی های مالی انجام دهند. نقش مدیر مالی در این قسمت، مشاوره و آگاه کردن آنها برای تصمیم گیری و جهت دهی به مسیر کسب و کار است.
  • مدیریت ریسک: یک مدیر مالی می بایست روندهای بازار خود را برای شناسایی و کاهش تهدیدهای اقتصادی شرکت بررسی کند. مدیریت ریسک می تواند برای سرمایه گذاری ها، دارایی ها و پروژ ه ها اعمال می شود.

تمامی این اقدامات به منظور دستیابی به اهداف مدیر مالی یعنی رسیدن به سودآوری، پیشرفت و امنیت مالی شرکت انجام می گردند.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1050

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *