ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم تهیه صورتهای مالی

ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم تهیه صورتهای مالی

ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی از قوانین مهم مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول است که هرسال باید اجرا شود. به موجب این ماده قانونی، گزارش حسابرسی این افراد می بایست ظرف 3 ماه به همراه اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت اجمالی به این موضوع بپردازیم.

آشنایی با ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی

مخاطب ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی، گروه های خاصی از افراد حقیقی و حقوقی است که براساس نوع و حجم فعالیت خود، می بایست با اعلام سازمان امور مالیاتی نسبت به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده اقدام کنند. براساس این ماده، این سازمان مهلت آن را دارد تا انتهای دی ماه هر سال، گروه های مودیان را اعلام نماید. سپس به موجب آن همراه با اظهارنامه مالیاتی یا  3 ماه (حداکثر) پس از انقضای مهلت ارائه اظهارنامه، فرصت داده می شود تا آنها، صورتهای مالی را ارائه نمایند. اعلام این گروه ها می تواند از شیوه های مختلفی صورت گیرد که شامل روزنامه های رسمی، سامانه های الکترونیکی یا ابلاغ کتبی می باشند. صورت های حسابرسی می بایست توسط سازمان حسابرسی یا موسساتی که تحت عنوان جامعه حسابداران فعالیت می کنند، تهیه شود. در انتها این صورت های مالی به همراه اظهارنامه مالیاتی ارائه می گردد.

چه کسانی موظف به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده هستند؟

با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان امور مالیاتی که در دی ماه سال 1401 برای اجرای ماده 272 ق.م.م ارائه شده است، کلیه اشخاص و شرکت ها طرف حساب این ماده عبارتند از:

اشخاص حقیقی و حقوقی با توجه به نوع فعالیت:

  • شرکت های سهامی عام و مجموعه های وابسته آنها.
  • شرکت های هلدینگ یا سرمایه گذاری و زیر شرکت های وابسته به آنها.
  • موسسات و نهادهای غیر دولتی و سازمان ها و موسسات وابسته به ایشان.
  • دفاتر نمایندگی شرکت های خارجی ثبت شده در ایران بنابر قانون مصوب ثبت شعبه در سال 1376.

اشخاص حقیقی و حقوقی با توجه به حجم فعالیت + حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی آنها:

  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مِن جمله شرکت های سهامی خاص، موسسات تعاونی و انتفاعی غیر تجاری و غیره که جمع کل ناخالص درآمدشان (شامل فروش کالا و خدمات) بیش از 20 میلیارد تومان باشد. همچنین این گروه ها و شرکت های مشمول حسابرسی ماده 272 ق م م، در صورتی که جمع دارایی آنها (مجموع ستون بدهکار ترازنامه یا صورت وضعیت مالی) بیش از 35 میلیارد تومان باشد نیز مشمول این ماده هستند.

علاوه بر 2 مورد قبل، شرکت های بند الف و د قانون استفاده از خدمات تخصصی و حسابداری سال 1372 نیز ذیل ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی قرار دارند.

آشنایی با ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی
آشنایی با ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی

نکات مهم در ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی

از جمله نکاتی که لازم است مودیان در مورد  حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی بدانند، می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • تبصره 1: به موجب این قانون، ادارات مالیاتی می توانند از صورت های مالی حسابرسی ارائه شده، برای تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص استفاده کنند.
  • تبصره 2: در این بخش، به سازمان امور مالیاتی این اختیار داده شده است که حسابرسی صورت های مالی یا تنظیم گزارش های آنها، به سازمان حسابرسی و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران سپرده شود. در این حالت، هزینه حق الزحمه انجام این کار برعهده خود سازمان امور مالیاتی خواهد بود.
  • گزارش های حسابرسی این سازمان ها یا موسسات، می بایست شامل اظهارنظر در مورد کفایت اسناد، درآمد، مالیات تکلیفی مودی به موجب قانون مکلف به کسر بوده و مقدار پرداخت آن را ذکر نماید.
  • صدور برگ تشخیص مالیات و قبول گزارش حسابرسی مالیاتی توسط اداره امور مالیاتی، با یک پیش شرط انجام می شود. در این حالت باید مودی، گزارش های حسابرسی را با توجه به استانداردهای حسابرسی که توسط حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی تنظیم شده است، به همراه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر تسلیم اداره امور مالیاتی نماید.
  • برای مودیانی که نسبت به انجام تکالیف مذکور در ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی اقدام نکنند، جریمه ای معادل با 20 درصد مالیات متعلقه درنظر گرفته شده است.

پرسش های متداول

برخی از پرسش هایی که ممکن است شما کاربران راجع به ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ها و حد جدید الزام تهیه صورتهای مالی داشته باشید، عبارتند از:

  • گزارش حسابرسی مالیاتی طبق نظر سازمان امور مالیاتی می بایست شامل چه مواردی باشد؟

تعیین درآمد مشمول مالیات براساس مفاد این قانون و اطلاعاتی که در نمونه گزارش حسابرسی سازمان ذکر شده است، مهم ترین این موارد هستند. شما می توانید در این لینک، توضیحات کامل تر در مورد نمونه گزارش حسابرسی سازمان را مشاهده کنید.

  • آیا اشخاص حقیقی هم مشمول ماده 272 قانون مالیات مستقیم می شوند؟

بله. در صورت به حد نصاب رسیدن فروش یا جمع دارایی مذکور در این مقاله، این افراد باید مشمول حسابرسی گردند.

  • مهلت ارائه گزارش حسابرسی برای شرکت هایی که به سال میلادی فعالیت می کنند تا چه زمانی است؟

حداکثر تا 3 ماه پس از انقضای آخرین مهلت ارسال اظهارنامه.

اگر برای انجام تکالیف کسب و کار یا شرکت خود دچار مشکل هستید، حتما یادداشت برون سپاری خدمات مالیاتی را بخوانید.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1076

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *