تحریر دفاتر قانونی

تحریر دفاتر قانونی چیست؟

تحریر دفاتر قانونی چیست؟ اگر با مفهوم این تکلیف مالیاتی که برای شرکت ها و گروه های شغلی اول تعیین شده است آشنا نیستید، تا انتها با ما باشید. در این مقاله با معرفی این مفهوم، به بررسی اهمیت و مزیت های آن در ادامه می پردازیم.

تحریر دفاتر قانونی چیست؟ + انواع دفاتر

اگر صاحب یک کسب و کار باشید، لازم است به تکالیف گروه بندی مشاغل خود توجه کرده و اقدام به تحریر دفاتر قانونی خود نمایید. یکی از این مسئولیت ها، نگارش صحیح دفاتر قانونی و ثبت اطلاعات در آن است که می بایست برای امور مالیاتی ارائه شود. منظور از این نوع دفاتر، یک دفتر برای ثبت رویدادهای مالی کسب و کار شما است که شامل بدهکاری ها و بستانکاری ها یا سایر اطلاعات می باشد. پیش از اینکه بخواهیم به تحریر دفاتر قانونی بپردازیم، بهتر است ابتدا با انواع دفاتر قانون و حسابداری آشنا شوید:

  • دفتر روزنامه: در این دفاتر، رویدادهای مالی و محاسباتی براساس تاریخ و اصول آن ثبت می شوند. این دفاتر می تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله ستون های اطلاعاتی در این دفتر می توان به مبالغ بدهکاری، بستانکاری، تاریخ و شرح مختصر رویداد مالی اشاره کرد.
  • دفتر کل: این نوع دفتر، به منظور تهیه صورت های مالی است که در آن حساب های مختلف از دفتر روزنامه در بازه های زمانی (حداکثر 15 روز پس از هر ماه) و به تفکیک هر حساب ثبت می گردد. از مشخصات این دفتر می توان به ستون شماره سند، بدهکاری، بستانکاری، تاریخ و شرح و مانده مبلغ اشاره کرد.
  • دفتر مشاغل: در این مدل، شما می توانید برای ثبت معاملات خود اقدام کنید. در انتهای هر سال مالی، جمع درآمد و هزینه ها برای نهایی شدن مقدار سود و زیان در این دفتر تعیین می گردد. از جمله مشخصات ثبت شده در این دفتر می توان به تاریخ، هزینه و دارایی های قابل استهلاک و شرح معاملات اشاره کرد.

از دیگر دفاتر در این بخش باید به دفتر دارایی، معین برای تفکیک حساب ها و کپیه اشاره کرد که در این میان، دفاتر دارایی و کپیه دیگر رایج نیست.

تعریف تحریر دفاتر قانونی

اگر به عنوان یک حسابدار فعالیت می کنید، تحریر دفاتر قانونی یکی از وظایف شما است. نوشتن دفاتر با درج کلیه رویدادها و ثبت اسناد مالی پس از تایید مقام مسئول انجام می شود. این کار می بایست براساس یکسری استانداردها و قواعدی که در آیین نامه تحریر دفاتر قانونی آمده است، انجام شود تا از آن برای انجام تکالیف مالیاتی و محاسبه دقیق آن استفاده کرد.

اهمیت و مزیت ها

با درک مفهوم تحریر دفاتر قانونی، حال می بایست به اهمیت و مزایای آن بپردازیم که به شرح زیر می باشند:

  • ثبت دقیق اطلاعات: اگرچه تحریر دفاتر قانونی یک فرآیند پیچیده نیست اما به دلیل حساسیت بالای آن، بسیار مهم است. دلیل این حساسیت، استفاده از آن در موارد متعددی است که در ادامه توضیح می دهیم. از سوی دیگر، دفتر قانونی تنها مرجعی است که تمامی اطلاعات و داده های تجاری شرکت شما در آن ثبت می شود و به عنوان یک سند معتبر باید از آن نگهداری شود.
  • تکلیف قانونی: بنابر قانون تجارت و ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، نگارش دفاتر قانونی برای مشاغل گروه اول و شرکت ها ضروری است.
  • تعیین مالیات: مهم ترین مزیت و اهمیت تحریر دفتر قانونی، تعیین مالیات است. این کار می تواند برای مشاغل گروه اول و شرکت ها جهت تعیین مالیات و بررسی آن توسط ممیز، ارائه مدارک قابل قبول به منظور اثبات اعداد ذکر شده در اظهارنامه مالیاتی و یک سند قابل اعتبار استفاده شود. به این نکته توجه کنید که اگر این دفاتر از نظر ممیز رد گردد، مالیات به صورت علی الراس محاسبه شده و بخشودگی ها و معافیت ها برای افراد درنظر گرفته نمی شوند.
  • حسابرسی مالیاتی: در صورت عدم قبولی اظهارنامه مالیاتی، اداره مالیات برای بررسی اسناد و حسابرسی مالیات وارد می شود. یکی از اسناد مهم در بررسی مدارک و حساب شرکت، دفاتر کل است.
  • جریمه مالیاتی: در صورت عدم ارائه دفاتر و اسناد، 20 درصد از مالیات متعلقه جریمه درنظر گرفته می شود.

اگر در مورد انجام تکالیف قانونی شرکت یا کسب و کار خود دچار مشکل هستید، حتما یادداشت برون سپاری خدمات مالیاتی را بخوانید.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1026

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *