آیا کارت به کارت مشمول مالیات است

آیا کارت به کارت مشمول مالیات است؟ + قوانین آن

کارت به کارت مشمول مالیات است یا خیر؟ چه قوانین و شرایطی برای اخذ مالیات از کارت به کارت در نظر گرفته شده اند؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

آیا کارت به کارت مشمول مالیات است؟

با تغییرات قوانین مالیاتی، یکی از سوالات مهمی که بسیاری از افراد دارند آن است که آیا کارت به کارت مشمول مالیات است یا خیر؟ در این خصوص ابتدا باید بگوییم بنابر گفته سازمان امور مالیاتی در دی ماه سال 1402، تمامی واریزی ها به حساب های تجاری فروش (درآمد) تلقی می شوند. این واریزی ها می توانند از طریق کارت به کارت، پوز و دستگاه های کارت خوان، درگاه پرداخت و غیره باشند. با توجه به این گفته و از آنجایی که مالیات از درآمد شما اخذ می شود می توان گفت کارت به کارت به حساب تجاری مشمول مالیات خواهد بود.

همانطور که می دانید، کارت به کارت کردن یکی از شیوه های مهم برای دور زدن مالیات بوده است. این امر به ویژه در بستر پلتفرم های مختلف برای فروش دوره ها، خرید محصول یا ارز و غیره توسط کسانی که از پرداخت مالیات طفره می روند انجام می شود. با توجه به همین امر و با در نظر گرفتن اینکه کارت به کارت یکی از مهم ترین راه های فرار مالیاتی بوده است، دولت تدابیری را برای اخذ مالیات از این دسته در نظر گرفته است. همچنین شرایطی را برای تجاری شدن حساب معین کرده است که در قسمت بعد کامل راجع به آن صحبت می کنیم.

مالیات بر کارت به کارت
مالیات بر کارت به کارت

شرایط اخذ مالیات بر کارت به کارت کدامند؟

مالیات از حساب های غیر تجاری اخذ نمی شود و تراکنش های واریزی آن مشمول مالیات نیستند. با این حال بنابر گفته سازمان امور مالیاتی، این نوع حساب ها تحت نظر بوده و شرایطی برای آنها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از:

شرایط تجاری شدن و اخذ مالیات از حساب بانکی

  • در صورتی که شرط واریزی کمتر از 35 میلیون تومان و 100 واریزی در ماه برای حساب ها رعایت شود، حساب غیر تجاری است. در غیر اینصورت کارت به کارت مشمول مالیات است.
  • با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی، مبالغی برای گردش حساب گروه های خاص تعریف شده اند. در صورت تجاوز گردش مالی حساب های این اشخاص از این مقادیر، آنها مکلف به پرداخت مالیات هستند که در جدول زیر مقادیر آن را مشاهده می کنید:
نوع فرد بازنشستگان مستمری بگیران بیکاران و غیرفعالان مالیاتی
مقدار تعیین شده 2 میلیارد تومان 1 میلیارد تومان 500 میلیون تومان

در کنار این قانون، مجلس مصوبه ای را برای شناسایی فراریان مالیاتی با شفاف کردن حساب های شخصی و تجاری آنها نیز در نظر گرفته است. در صورتی که فرد شامل این قانون شود، کارت به کارت مشمول مالیات است و باید برای عدم تجاری بودن مبالغ آن اسنادی را ارائه کند. بنابر این مصوبه (بند ج – تبصره 6 لایحه بودجه 1403) در صورتی که مجموع واریزی ها بیشتر از آن چیزی که شورای عالی پول در اردیبهشت ماه سال 1402 تعیین می کند باشد، اثبات درآمدی نبودن تراکنش ها و ارائه اسناد بر عهده صاحب آن است.

در صورتی که حساب های غیر تجاری به عنوان حساب فعال اقتصادی تلقی گردند، ملزم به ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان هستند. در غیر اینصورت با عدم اعلام حساب و عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، مبالغ واریزی به عنوان درآمد کتمان شده تلقی شده و جرایم + مجازات هایی برای شخص تعریف می شوند.

شما کاربران می توانید مقالات بیشتر با موضوع حسابداری و مالیات را از بلاگ حسابگاه مطالعه کنید.

اخذ مالیات کارت به کارت
اخذ مالیات کارت به کارت

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1763

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *