پیگیری مطالبات در شرکتها

پیگیری مطالبات در شرکتها چیست؟ + راهکارهای وصول مطالبات

پیگیری مطالبات در شرکتها و از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی به روش های مختلفی انجام می شود. بهترین راه  حل آن است که تمام تجارت شما به صورت برمبنای تعهدنامه انجام شود تا بتوانید از آن برای اعاده حقوق خود استفاده کنید.

پیگیری مطالبات در شرکتها چیست و چگونه انجام می شود؟

یکی از بخش های جدایی ناپذیر در هر کسب و کاری، تامین نقدینگی است که بخشی از آن از طریق پیگیری مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می شود. این وظیفه معمولا توسط دفتر نظارت و پیگیری مطالبات و کارشناس مربوطه انجام می شود. در مورد شرح وظایف دفتر نظارت یا کارشناس مربوطه می توان گفت:

  • پیگیری مطالبات سازمانی که از منبع واگذاری بنگاه ها بدست آمده است.
  • نگهداری و ثبت اقساط خریداران که می بایست در بانک های اطلاعاتی ذخیره شده و در صورت تاخیر، محاسبه وجه التزام و تاخیر یا پیگیری آنها صورت گیرد.
  • اعلام مطالبات شرکت و وصول آن در سود سهام عدالت.
  • انجام امور مربوط به اختتامیه و تسویه حساب با خریداران.
  • نظارت بر شرکت های واگذار شده و با اعزام کارشناسان و ارائه گزارش.

به طور کلی، پیگیری مطالبات در شرکتها به تسویه حساب بین بستانکار و نیز فردی که بدهکار است، انجام می شود. راهکارهای وصول مطالبات می تواند در ازای دریافت پول، چک مدت دار و یا کالاهای امانی و چیزی که مورد توافق طرفین است بدست آورده شود. از آنجایی که ممکن است با افراد بدهکاری روبرو شویم که قصد پس دادن پول را ندارند، لازم است همیشه یک وکیل خبره یا مسئول مطالبات در شرکت حضور داشته باشد. این دسته از افراد دارای مدارک دیپلم، کارشناسی حسابداری، مدیریت، کسب و کار، اقتصاد یا حقوق هستند. آنها معمولا دوره های کارآموزی را گذرانده و مهارت های تجربی لازم جهت انجام این کار را دارند.

روش های پیگیری مطالبات در شرکت ها

بهترین راه حل برای پیگیری مطالبات در شرکتها آن است که ابتدا طرفین نسبت به یکدیگر تعهدی ایجاد کنند. انواع اسناد مطالباتی عبارتند از سند عادی و رسمی یا سند تجاری و غیرتجاری. همچنین شما می توانید با کمک سیستم مدیریت وصول مطالبات که معمولا توسط نرم افزارهای خاصی ارائه می شوند، نسبت به پایش و نظارت بر مطالبات خود هوشمندانه اقدام کنید.

3 روش وصول مطالبات

برای بررسی انواع روش های پیگیری مطالبات در شرکتها می توان آنها را به 3 دسته مختلف تقسیم کرد که عبارتند از:

  • روش غیر حقوقی وصول مطالبات: در این حالت، فرد طلبکار می تواند به صورت شخصی بدهکاران را وادار به تسویه حساب نماید. به طور معمول، این روش زمانی صورت می گیرد که بدهکار نتواند یا از تسویه حساب خود سرباز بزند. در این حالت بیشتر روش ها به صورت خشونت آمیز یا با اعمال تهدید و فشار صورت می گیرند. با این حال توجه کنید که در صورت ارتکاب این فعالیت ها، بدهکار حق شکایت از شما را خواهد داشت. یکی دیگر از معایب پیگیری مطالبات و مانده های مشتری در این روش، تاخیر در وصول مطالبات خواهد بود. شما می توانید با پا درمیانی یا یک واسطه معتمد، نسبت به وصول مطالبات که سریع تر و با دردسر کمتر است اقدام کنید.
  • روش حقوقی وصول مطالبات: در این حالت، فرد بدهکار بدون توجه به مذاکره و به صورت غیر قانونی، نسبت به عدم تسویه حقوق اقدام می کند. در این صورت مجموعه یا فرد طلبکار باید با کمک وکیل، فرم وصول انواع مطالبات و با توجه به قراردادی که بسته شده است، اقدام به پس گرفتن حقوق خود نماید.
  • روش وصول مطالبات شرکتی: در این حالت، شرکت ها می بایست تا جای ممکن، از روش مذاکره برای تحقیق حقوق خود استفاده کنند. در غیر اینصورت، تنظیم اخطاریه از طرف وکیل آغازی برای اقدام قانونی پیگیری مطالبات در شرکتها است.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1032

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *