سواد مالی چیست

سواد مالی چیست؟ + اهمیت و نحوه یادگیری آن

سواد مالی چیست؟ یکی از مهارت هایی که منجر به موفقیت اقتصادی افراد در دوره کنونی می شود، سواد مالی است. در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و شما را با اهمیت، راهکار یادگیری و برخی ایده های عملی آن آشنا کنیم.

سواد مالی چیست؟

یکی از مهارت هایی که در دنیای امروزی به آن نیاز خواهید داشت، سواد مالی است که با عنوان Financial literacy شناخته می شود. منظور از سواد مالی چیست؟ به طور خلاصه باید گفت مهارتی است که برای انجام امور مالی در زمان و مکان مناسب به منظور افزایش موفقیت مالی فرد استفاده می شود. مثلا می توان به مدیریت مالی و بودجه بندی، پرداخت هزینه ها، پس انداز کردن، مدیریت بدهی ها و بهره تسهیلات بانکی اشاره کرد.

همچنین در تعریف دیگر برای اینکه سواد مالی چیست؟ می توان سواد مالی را دانشی توصیف نمود که فرد می تواند از آن برای افزایش رفاه اقتصادی خود استفاده کند. به عنوان مثال شما می توانید با تسلط بر سواد مالی از وام خود برای سرمایه گذاری استفاده کرده و با تقسیم (بودجه بندی) صحیح درآمدهای‌تان، بدهی ها را تسویه کنید.

با توجه به افزایش آگاهی مردم که منجر به افزایش فعالیت اقتصادی آنها و فراهم شدن فرصت های سرمایه گذاری، مشارکت و گسترش پروژه های اقتصادی شده است، سواد مالی به شما کمک می کند تا بتوانید از این شرایط به نفع خود استفاده کنید. امروزه افرادی که سواد مالی بالایی دارند، کسب و کارهای خود را راه اندازی کرده و حتی در مقیاس بین المللی با شرکای خارجی همکاری می کنند. از سوی دیگر عدم داشتن این مهارت می تواند مشکلات متعددی را فراهم سازد که یکی از آنها، درآمدزایی کم است.

منظور از سواد مالی چیست
منظور از سواد مالی چیست

اهمیت سواد مالی چیست؟

با بررسی اهمیت این موضوع، تلاش می کنیم در این قسمت بگوییم که مزایا و معایب سواد مالی چیست؟ بهتر است کمی راجع به اهمیت این نوع دانش و مهارت صحبت کنیم. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • ایجاد عادات مالی جدید یا اصلاح آنها: یکی از مهم ترین دلایل اهمیت سواد مالی، ایجاد یا اصلاح عادات مالی است. این کار با افزایش آگاهی شما در امور مالی و نیز درک عوارض اقدامات مالی که انجام می دهید رخ می دهد.
  • جلوگیری از تبعات اقتصادی: زمانی که درک و سواد مالی شما افزایش یابد، انتخاب های نادرست و ضعیفی نخواهید داشت. در این حالت شما می توانید از مشکلات و تله های اقتصادی مانند گرفتار شدن در چرخه های بدهی، وام ها با بهره های بالا و هزینه زایی که منجر به ایجاد شکاف ثروت تا مدت های طولانی و اتلاف عمر شما خواهد شد، جلوگیری کنید.
  • پرهیز از کلاهبرداری: افزایش آگاهی اقتصادی و حقوقی عموم جامعه منجر شده است تا بسیاری از افراد از این علوم سوء استفاده کنند. افزایش سواد مالی و حقوقی به شما کمک می کند تا از گرفتار شدن در پروژه های کلاهبرداری و به سرقت رفتن اموال خود در دنیای امروزی جلوگیری کنید.
  • افزایش بهره وری: در نهایت می توان در پاسخ به اینکه اهمیت سواد مالی چیست؟ به این نکته مهم هم اشاره کرد که سواد مالی منجر می شود تا بتوانید بهره وری و درآمد زایی خود را افزایش دهید. این کار با افزایش بازدهی فعالیت های اقتصادی که انجام می دهید نظیر سرمایه گذاری ها، دریافت وام، تبدیل سرمایه و غیره قابل انجام است.
اهمیت سواد مالی
اهمیت سواد مالی

آشنایی با استراتژی های سواد مالی

حال که فهمیدیم اهمیت سواد مالی چیست؟ بگذارید چند استراتژی را در این خصوص برای شما بیان کنیم تا به صورت عملی از این علم بهره مند شده و بیشتر آن را درک کنید.

  • بودجه بندی: یکی از مواردی که قبلا هم در مقاله اشاره کردیم، بودجه بندی است. شما می توانید برای انجام این کار، هزینه ها و درآمدزایی خود را ماهیانه پیش بینی کنید. حال برای رفع نیازها و هزینه های خود، مبالغی را از درآمد کسر و به آنها اختصاص دهید. پیشنهاد می شود از اپلیکیشن های مدیریت مالی شخصی استفاده کنید.
  • ایجاد صندوق اضطراری: فردی که به سواد مالی مسلط است، حتما برای مواقع ضروری پس اندازی را کنار می گذارد. بهتر است این کار با اتوماتیک سازی فرآیند انجام شده یا زمانی را برای انجام آن در نظر بگیرید.
  • افزایش اعتبار: در صورتی که از مزایای سازمانی بهره مند هستید، تلاش کنید با کسب اعتبار بالاتر، امتیاز بیشتری جمع آوری نموده و از تسهیلات آن استفاده کنید.
  • مدیریت قرض ها: همواره برای پرداخت بدهی های خود برنامه های میان و بلند مدت داشته باشید. همچنین می بایست بدهی ها با نرخ های بهره بالاتر را در اولویت خود قرار دهید.
  • سرمایه گذاری: سرمایه های خود را به گزینه های مختلف مانند اوراق قرضه، بورس، طلا، ارزهای خارجی تقسیم و تبدیل کنید.
  • تنظیم پوشش بیمه: با توجه به نیاز خود پوشش بیمه را تنظیم و پرداخت کنید. همچنین شما می توانید پس از یک دوره از مزیت ها و تسهیلاتی که شرکت بیمه ارائه می کند (برای ازدواج یا غیره) استفاده کنید.
  • آگاهی از مالیات: در تعریف اینکه سواد مالی چیست؟ گفتیم که مهارت یا دانشی است که منجر به افزایش موفقیت مالی فرد می شود. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، مهم است که همواره با تکالیف مالیاتی خود آشنا شده و هزینه های مربوط به آن را از درآمدهای خود کسر کنید.
تعریف سواد مالی
تعریف سواد مالی

چگونه سواد مالی را بیاموزیم؟

با درک اجمالی از اینکه سواد مالی چیست؟ و چه اهمیتی دارد، حال می خواهیم راهکارهایی را برای یادگیری این مهارت یا دانش به شما ارائه کنیم.

اولین قدم آن است که بر یادگیری مفاهیم تمرکز کنید. این موضوع از آنجایی مهم است که در آینده با چالش ها یا انتخاب هایی پیچیده روبرو می شوید. بنابراین نیاز دارید تا قوه تحلیلی قدرتمندی داشته باشید تا بتوانید انتخاب صحیحی انجام دهید. این کار تنها در حالتی صورت می گیرد که بر مفاهیم سواد مالی و اقتصادی تسلط داشته باشید.

قدم بعدی آن است که امور مالی را شخصی کرده و مطابق با نیازهای خود آن را فرا بگیرید. این قدم از آنجایی که آموزش را ملموس تر می کند، درک سواد مالی را آسان تر خواهد کرد و دانش تئوری را به نیاز شما مرتبط تر می کند.

حال شما می توانید برای برنامه ریزی امور مالی خود و نحوه انجام آنها دانش و مهارت هایی را بیاموزید. مثلا بر روی بودجه بندی، پرداخت بدهی ها، ایجاد حساب های پس انداز، آماده سازی پلن اقتصادی و غیره تمرکز کنید.

ایده گرفتن نیز یکی از راهکارهای آموزش سواد مالی است که می توانید با مطالعه عملکرد افراد موفق در حوزه مالی آن را بیاموزید.

اگر به مباحث حسابداری و مالیات یا مدیریت مالی علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم حتما مقالات بلاگ حسابگاه را دنبال کنید.

آموزش سواد مالی
آموزش سواد مالی

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1771

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *