استاندارد شماره یک صورتهای مالی

منظور از استاندارد شماره یک (صورتهالی مالی) چیست؟

استاندارد شماره یک (صورتهالی مالی) چیست؟ برای پیشبرد و ایجاد شفافیت فعالیت های حسابداری، مالیاتی و حسابرسی، چارچوب ها و استانداردهایی برای توسط سازمان حسابرسی تدوین شده اند. یکی از این موارد، استاندارد حسابداری شماره 1 است که در ادامه می خواهیم راجع به آن و بررسی برخی نکات و خلاصه استاندارد شماره 1 حسابداری صحبت کنیم.

منظور از استاندارد شماره یک (صورتهالی مالی) چیست؟ و چرا مهم است؟

در پاسخ به این پرسش که استاندارد شماره یک (صورتهالی مالی) چیست باید بگوییم اولین مورد از مقرراتی است که محتوای آن در خصوص صورت های مالی، اطلاعات قابل ارائه در اسناد مختلف حسابداری مانند صورت های مالی، صورت جریان های نقدی، ملاحظات کلی، ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت های توضیحی می باشد.

هدف از تهیه این سند آن است که در ارائه صورت های مالی با مقاصد عمومی به خصوص برای یک واحد تجاری اقدام کنید. به طوری که در آن قابلیت مقایسه صورت های مالی دوره قبل آن واحد با سایر واحدها انجام پذیر باشد. همچنین در آن الزامات کلی در رابطه با ارائه صورت های مالی ارائه شده است و شما می توانید راهنمایی هایی را در خصوص ساختار و حداقل ضروریات مرتبط با محتوای آنها را داشته باشید.

نکته: در میان استانداردهای مختلف حسابداری صورت های مالی می توان به گفت شماره های 1، 2، 22، 34 و 37 جزو مهم ترین ها به شمار می آیند. مطالعه این محتواها می توانند به شما به عنوان یک حسابدار کمک کنند تا بر قوانین مختلف مسلط شوید. از جمله قوانین تجارت، مالیات و غیره در تهیه صورت های مالی.

آشنایی با استاندارد شماره یک صورتهالی مالی
آشنایی با استاندارد شماره یک صورتهالی مالی

برخی از نکات مهم از استاندارد شماره 1

حال برای آنکه بتوانید تا حدودی از مضمون استاندارد شماره یک (صورتهالی مالی) آگاه شوید می خواهیم به برخی از نکات مهم در این قسمت اشاره کنیم که عبارتند از:

  • هدف صورت های مالی: هدف از ایجاد یک صورت مالی، ارائه اطلاعاتی است که شما می توانید به صورت خلاصه در رابطه با وضعیت مالی، عملکرد و انعطاف پذیری نشان دهید.
  • اجزای صورت مالی: در این خصوص می توان به 2 بخش کلی اشاره کرد که عبارتند از: صورتهای مالی اساسی و یادداشت های توضیحی. خود صورت های مالی اساسی نیز به 4 بخش تقسیم می شود که شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد هستند.
  • نحوه مطلوب ارائه صورت مالی زمانی اتفاق می افتد که وضعیت مالی، عملکرد مالی و نیز جریان های نقدی واحد تجاری به درستی ارائه گردند.
  • رویه حسابداری باید به شیوه ای اعمال گردد که استانداردهای حسابداری به صورت کامل و با تمام الزامات استانداردهای حسابداری در آن لحاظ گردند.
  • صورت های مالی باید حداقل به صورت سالانه ارائه گردند.
  • هرچقدر صورت مالی در دوره و زمان مناسب ارائه گردد، ارقام و اطلاعات آن مفیدتر خواهد بود.
  • تهاتر دارایی ها تنها زمانی انجام می گردد که بر مبنای استانداردهای حسابداری صورت های مالی انجام گردد.

شما کاربران می توانید از طریق وبلاگ سایت ما، تمام یادداشت های مهم در خصوص موضوعات مدیریت مالی، مالیاتی و حسابداری را به صورت خلاصه و مفید مطالعه کنید.

برخی از نکات مهم از استاندارد حسابداری شماره یک
برخی از نکات مهم از استاندارد حسابداری شماره یک

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *