حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یکی از دشوارترین انواع حسابداری محسوب می شود. این نوع حسابداری کاربرد بسیار زیادی در صنعت و مؤسسات تولیدی دارد. با کمک این نوع حسابداری می توان گامی مثبت در جهت پیشرفت شرکت های تولیدی برداشت، چرا که به راحتی می توان هزینه های تولید محصولات را برآورد کرد.

نگاهی بر کاربرد و وظایف حسابداری صنعتی

بهتر است بدانید حسابداری صنعتی دارای یکسری وظایف و کاربردهای خاصی است که مورد توجه مدیریت قرار دارد، از اینرو نگاهی بر این وظایف خواهیم داشت. یکی از این وظایف همکاری در برنامه ریزی و اجرای بودجه ها و برنامه های سازمان است. همچنین با استفاده از این نوع حسابداری به راحتی می توان هزینه های انجام شده  و میزان سود را تعیین کرد. از طرفی با استفاده از این حسابداری می توان اطلاعاتی که به تصمیم گیری های مدیریتی در رابطه با راه حل ‌ها موثر هستند را جمع آوری، طبقه بندی و گزارش دهی نمود.

با هدف کنترل میزان موجودی، هزینه یابی و تعیین قیمت می توان با این نوع حسابداری اقدام به تعیین قیمت کرد. با کمک حسابداری صنعتی نیز می توان قوانین و ساختارهایی را برنامه ریزی و اجرا کرد که باعث بهبود وضعیت کنترل و کاهش هزینه‌ ها نیز شوند. در حالت کلی حسابداری صنعتی دارای سه هدف اصلی همچون حساب  سود و زیان و ترازنامه، گزارش های کنترل و تجزیه و تحلیل ها و مطالعات مخصوص است.

آشنایی با انواع مختلف روش های هزینه یابی در حسابداری بهای تمام شده

بهتر است بدانید هزینه یابی در حسابداری صنعتی دارای روش های مختلفی همچون هزینه یابی جذبی، هزینه یابی نهایی، هزینه یابی تخمینی، هزینه یابی استاندارد، هزینه یابی سفارش کار ، هزینه یابی مرحله ای و هزینه یابی بر مبنای فعالیت است.

1-هزینه یابی جذبی: این نوع هزینه یابی به تمامی هزینه هایی  اطلاق می شود که در جریان بهای تمام شده تولید مواد مستقیم، دستمزد و سربار  متغیر کالا ها جذب می شوند.

2-هزینه یابی نهایی: از روش هزینه یابی نهایی در مواقعی که هزینه های یک محصول دچار تغییرات می گردد و یا هزینه هایی به طور مستقیم به کالای در حال تولید و بهای تمام شده افزون می گردد استفاده می شود.

3-هزینه یابی تخمینی: منظور از این روش هزینه یابی در حسابداری صنعتی پیش بینی هزینه ای است که در موقع قرارداد با دیگر شرکت ها و سازمان ها بسته می شود.

4-هزینه یابی استاندارد: در این نوع هزینه یابی حسابدار ابتدا هزینه لازم را پیش بینی و آنرا با دیگر هزینه های واقعی مقایسه کرده و در صورت مغایرت داشتن دلایل تجزیه و بررسی خواهد کرد.

5-هزینه یابی سفارش کار: این روش هزینه یابی در حسابداری صنعتی به مجموعه ای از قوانین گفته می شود که در موقع خلاصه سازی، جمع آوری و ثبت هزینه های تولید رعایت می گردد.

6-هزینه یابی مرحله ای: این روش هزینه یابی دارای بیشترین کاربرد و استفاده در محصولاتی است که مرحله تولید محصول بعد از مرحله مواد خوام می باشد.

7-هزینه یابی بر مبنای فعالیت: این روش هزینه یابی در حسابداری صنعتی فعالیت ها، هزینه ها، عملکرد و منابع را اندازه گیری می کند.

 

اگر برای انجام کار بهای تمام شده شرکت خود نیاز به مشاوره دارید، یادداشت برون سپاری خدمات حسابداری را بخوانید.

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=985

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *