انواع شرکتها در قانون تجارت کدامند؟

انواع شرکتها در قانون تجارت کدامند؟

انواع شرکتها در قانون تجارت کدامند؟ شرکت ها، بنگاه های تجاری هستند که برای آنها یک شخصیت حقوقی درنظر گرفته می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی 7 شرکت در این قانون بپردازیم و با تعاریفی که برای آنها آورده شده است، به صورت خلاصه وار آشنا شویم.

انواع شرکتها در قانون تجارت چیست؟

شرکت ها، جایگاهی بالاتر از شخصیت حقیقی در امور اقتصادی و مشاغل دارند که به طبع مسئولیت های بیشتری خواهند داشت. این موسسات می توانند در زمینه تجارت، اقتصاد، صنعت، تولیدی ها، کشاورزی و غیره فعالیت کنند. جدای از قوانین، مزایا و معایبی که برای آنها تعریف شده است، هر فرد می بایست با انواع مدل های آن آشنا شود. دسته بندی انواع شرکتها در قانون تجارت تعریف شده اند. قانون تجارت، یک مصوبه است که در سال 1311 جایگزین شده و به روابط میان بازرگانان و هرگونه فعالیت تجاری می پردازد. قابل ذکر است که این قانون دارای 16 باب و 600 ماده می باشد.

برای معرفی انواع شرکت ها، لازم است به باب سوم یعنی شرکت های تجاری برویم که در ماده 20، 7 دسته بندی کلی برای آن تعریف می شود. بنابر این مصوبه، می توان راجع به انواع شرکتها در قانون تجارت به موارد زیر اشاره کرد:

7 شرکت قانون تجارت چیست؟

  1. شرکت سهامی
  2. شرکت نسبی
  3. شرکت با مسئولیت محدود
  4. شرکت مختلط سهامی
  5. شرکت مختلط غیر سهامی
  6. شرکت تضامنی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

جالب است بدانید که برای هرکدام از این شرکت ها، یک مبحث جداگانه به همراه چندین بخش نگارش شده است. به عنوان مثال، برای شرکت سهامی، 300 ماده و چندین تبصره در قالب 12 بخش وجود دارد. همه این مواد و قوانین به منظور جلوگیری از اختلافات، تعیین وظایف، حدود قانونی، مسئولیت ها، درنظر گرفتن جریمه  و غیره عنوان شده اند.

انواع شرکتها در قانون تجارت چیست؟
انواع شرکتها در قانون تجارت چیست؟

 

معرفی انواع شرکت ها تجاری در ایران

با یک آشنایی اجمالی از انواع شرکتها در قانون تجارت، حال به معرفی خلاصه وار آنها می پردازیم که به شرح زیر می باشند:

  • شرکت سهامی: در این مجموعه ها، سرمایه شرکت بین صاحبین آنها تقسیم می شود. همچنین مسئولیت صاحبان سهام به میزان شراکتی یا درصدی از سهم است که در مبلغ اسمی ثبت کرده اند. این شرکت ها از نوع بازرگانی هستند و حداقل تعداد آنها نباید از 3 نفر کمتر باشد. شرکت های سهامی خود به 3 نوع تقسیم می شوند که این دسته بندی برحسب سرمایه آنها صورت می گیرد.
  • شرکت با مسئولیت محدود: شرکت هایی هستند که 2 یا چند نفره تشکیل شده و برای انجام امور تجاری تاسیس می شوند. هر فرد تنها براساس میزان سهم خود در مقابل قروض و تعهدات شرکت مسئول خواهد بود. مهم است که اسم شرکت با عبارت “با مسئولیت محدود” قید گردد.
  • شرکت تضامنی: این مدل از انواع شرکت ها و ویژگی های آنها براساس مسئولیت تضامنی بین دو یا چند نفر شکل می گیرد. در این موسسه، دارایی شرکت و شرکا به عنوان سهم پرداخت تمام قروض درنظر گرفته می شود.
  • شرکت مختلط غیرسهامی: در این حالت، شرکت با چند نفر شریک ضامن ایجاد شده و این در حالتی است که هر فرد مسئولیت محدودی خواهد داشت.
  • شرکت مختلف سهامی: مدلی از انواع شرکت ها است که در آن شرکا با سهام متساوی القیمه و به همان میزان سرمایه در شرکت حضور و مسئولیت دارند.
  • شرکت نسبی: این نوع موسسات با یک اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و براساس سرمایه ای که شرکا در آن گذاشته اند، مسئولیت هر فرد مشخص می شود.
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف: مورد دیگر از انواع شرکت ها در ایران، شرکت تعاونی است که به دو دسته تولیدی و مصرفی تقسیم می شود. شرکتی است که در آن مجموعه ای از افراد که هم صنف هستند، برای رسیدن به یک هدف مشترک جمع شده اند. این نوع شرکت ها می توانند مزیت هایی مانند معافیت مالیاتی را داشته باشند.
معرفی انواع شرکت های تجاری در ایران
معرفی انواع شرکت های تجاری در ایران

اشتراک گذاری پست

لینک کوتاه مطلب : https://hesabgah.com/?p=1118

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *